Brusselaars kunnen vanaf nu in plaats van te mailen naar parking.brussels ook via de portaalsite van Irisbox hun boete betwisten. Dankzij een virtuele klantenzone wordt het zo makkelijker om de behandeling op te volgen en het overzicht te bewaren, aldus woordvoerder Sara Jasmes.
Voortaan makkelijker om parkeerboetes te betwisten
Vanaf deze week kan je bij parking.brussels via het digitaal platform Irisbox je boete betwisten en opvolgen. Het gaat voor de duidelijkheid niet om boetes die door de politie zijn uitgeschreven, maar enkel om retributies door parking.brussels. Voordien kon dit ook al digitaal, maar enkel via mail.
“Het nieuwe is vooral dat klanten een overzicht kunnen bewaren. Ze krijgen een casenummer, kunnen de historiek bekijken en krijgen een melding als de vraag is behandeld”, zegt Jasmes van parking.brussels. Ook parkeerkaarten zullen binnenkort via deze virtuele weg aangevraagd kunnen worden.
De nieuwe tool wordt stap voor stap uitgerold in elk van de tien gemeenten die aangesloten zijn bij parking.brussels. In Schaarbeek en Evere is de functie al werkzaam. Anderlecht en Vorst zijn op 1 juli aan de beurt, gevolgd door Jette en Koekelberg (15/07), Sint-Jans-Molenbeek/Sint-Agatha-Berchem/Ganshoren (01/08), Elsene (15/08) en de specifieke gewestelijke aanvragen voor Cycloparking en Zones met Beperkte Toegang (01/09).
Efficiënt en snel
"Snellere, intuïtievere en transparantere overheidsdiensten dankzij digitale technologieën: dat is het doel van de moderniseringsprojecten van de Brusselse overheidsdiensten", reageert Brussels minister van Digitalisering Bernard Clerfayt (Défi). "Online diensten zijn de eenvoudigste, vlotste en snelste oplossing hiervoor. Geen wachtrijen meer, geen ondoorzichtige behandeling van aanvragen, maar een dienstverlening gericht op de burger."
Ook mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) reageert enthousiast: "Ik ben blij dat deze nieuwe IT-tools de dienstverlening van parking.brussels efficiënter zullen maken en de Brusselaars tijd zullen besparen.”
Betwistingspercentage tussen 2 en 4 procent
Sinds de geleidelijke introductie van de scanvoertuigen vanaf 2019 zijn de controles toegenomen en daarmee ook het aantal boetes dat werd uitgeschreven. "Een scanwagen kan 1200 wagens per uur controleren, tegenover 450 wagens per dag door een steward te voet. In 2020 werden er 1.186.464 retributies uitgeschreven, verdeeld over de tien gemeenten die hun parkeercontrole uitbesteden aan parking.brussels", aldus Jasmes.
Het percentage van mensen die deze parkeerbonnen betwisten ligt tussen de 2 en 4%. Hoeveel mensen effectief gelijk krijgen na het indienen van zo'n betwisting, is nog niet duidelijk. "Het spreekt voor zich dat dit toeneemt in geval van een technische storing en naargelang de omvang ervan. Zo hebben we onlangs gecommuniceerd over een storing bij onze leverancier die de parkeerbonnen verzendt. Onze klantendienst wordt daardoor overspoeld met betwistingen." De woordvoerder geeft aan dat de klantendienst is versterkt om deze verstoring op te vangen.
Geldige redenen
Mensen kunnen hun boete betwisten als er sprake is van een technische storing, op een van de mobiele betaalapps of tijdens de connectie tussen de scanapparatuur en software.
Verder kan een boete betwist worden als de nummerplaat vuil was en daardoor foutief is ingevoerd, als een scanvoertuig net voorbij is gereden op het moment dat de parkeerder aan de parkeerautomaat stond of als de Europese parkeerkaart voor personen met een handicap niet voldoende zichtbaar op het dashboard lag.
Lees meer over: Brussel , Samenleving , Parking.Brussels , Irisbox