Wordt de kanaalbuurt tussen de Ninoofsepoort en Abattoir straks een aangename woonwijk, of blijft het een Europese draaischijf voor de handel in afgedankte auto’s? Met allerlei plannen en wijkcontracten kiest het Gewest in principe voor het eerste. Maar de mooie intenties dreigen stuk te lopen op de juridische realiteit. “Met de huidige wetgeving krijgen we de autohandel niet weg”, zegt Molenbeeks schepen van Stedenbouw Olivier Mahy (MR).
‘We krijgen autohandel niet weg uit Heyvaertwijk’
Lees ook: Een baken voor de Heyvaertwijk
Een pak woningen, een nieuwe immersieschool en straks ook een overdekte stadstuin en een autovrije kanaalkade. Het ontbreekt niet aan plannen en projecten om de Heyvaertwijk een nieuwe toekomst te geven. De vele initiatieven staan of vallen echter met het vertrek van de autohandel die de wijk nu domineert.
En daar wringt het schoentje, meent Mahy. “Als gemeente hebben wij beslist om systematisch in beroep te gaan tegen nieuwe milieuvergunningen voor autohandelaars”, zegt de schepen. “Dat is echter vooral een politiek statement want er is te weinig juridische argumentatie om de vergunningen te weigeren. Met de huidige wetgeving krijgen we de autohandel niet weg.”
Zes beroepsprocedures liggen momenteel bij de Brusselse regering. “Die kan de vergunning opnieuw weigeren, maar dan trekken de handelaars waarschijnlijk naar de Raad van State en zullen ze gelijk krijgen”, vreest Mahy. “De regering heeft goede intenties voor de wijk, maar zet niet de middelen in om de plannen te realiseren. Ze is vergeten dat we in een rechtsstaat leven waarin we werken met teksten, niet met een politieke beslissing.”
Het kabinet van minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) bevestigt dat de dossiers op de tafel van de regering liggen, maar wil niet vooruitlopen op een beslissing.
Wetswijziging
Volgens de gemeente is de regelgeving inzake milieuvergunningen onvoldoende streng omdat ze geen rekening houden met de overlast in de hele wijk. “De naam milieuvergunning dekt de lading niet, het is eigenlijk louter een exploitatievergunning”, klinkt het. “We moeten snel werk maken van een wetswijziging. Er komen nog vergunningaanvragen aan. Er staat veel op het spel.”
Met de nodige politieke wil zou de gevraagde wijziging op zes maanden kunnen rond zijn, denkt de schepen. Nieuwe vergunningen zijn vijftien jaar geldig. Als de handelaars gelijk krijgen, dreigen heel wat toekomstplannen dus in het water te vallen. In het wijkcontract Zinneke zitten bijvoorbeeld heel wat projecten die een plaats zouden krijgen in gebouwen en ateliers die vandaag nog in handen van de autohandelaars zijn.
Mogelijk kiezen sommige handelaars over enkele jaren vrijwillig om te verhuizen naar de nieuwe roll-on/roll-offterminal die de Haven plant in de buurt van Schaarbeek-Vorming. Dat is althans wat het Gewest beoogt. De verhuizing zou gebeuren “in overleg met de sector.” Maar Mahy heeft er geen goed oog in.
“Als we ze niet verplichten, zullen de autohandelaars nooit vertrekken”, zegt hij. “Ze zijn hier eigenaar van heel veel panden en die zijn al lang afbetaald. Het is niet in hun belang om elders te investeren.”
Nieuwe activiteiten
De vele tientallen autohandelaars van “de Louizalaan voor de tweedehandsauto” verkopen jaarlijks tot 150.000 auto’s en zijn volgens de sector goed voor 1.200 jobs, meestal voor laag- of ongeschoolden.
Voor de gemeenten weegt dat laatste echter niet op tegen de overlast. “De laatste jaren zijn veel mensen in de wijk gaan wonen”, zegt Mahy. “Met zoveel auto’s en vrachtwagens die af en aan rijden is het logisch dat zij klagen over lawaai en vervuiling. De reconversie van de wijk kan potentieel overigens voor veel meer jobs zorgen, via de bouw van woningen en de komst van nieuwe diensten. In de ateliers is plaats voor nieuwe productieve activiteiten.”
Lees meer over: Sint-Jans-Molenbeek , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.