Het ziet er niet naar uit dat het voorstel van de Brusselse regering de impasse rond de geluidsnormen kan doorbreken. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts bestempelt het Brusselse voorstel als "een louter tactisch spel". Volgens de N-VA-minister vraagt Brussel eigenlijk dat er geen vluchten meer boven Brussel gaan. "Laat ons zeggen dat mij dit niet bepaald een doorbraak in het hele dossier lijkt", aldus Weyts in een eerste reactie aan Belga.
Weyts doet Brusselse voorstel af als 'louter tactisch spel'
De Brusselse regering lanceerde vandaag een voorstel om uit de politieke impasse rond het luchthavendossier te geraken. Brussel is bereid geen boetes te heffen voor het overtreden van de strengere geluidsnormen, maar enkel op drie voorwaarden: geen vluchten meer via de Kanaalroute, geen vluchten tussen 6 en 7 uur over de zogeheten bocht naar links en een strikt respect voor de windnormen (voornamelijk voor landingen op piste 01). Maar het voorstel lijkt weinig of geen kans te maken aan Vlaamse kant.
Minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) gelooft er niet in. Weyts: "Persoonlijk vrees ik dat het hier een louter tactisch spel betreft. Op basis van de eerste voorwaarde, de afschaffing de kanaalroute, zegt de Brusselse gewestregering eigenlijk zoveel als: 'We gaan onze geluidsnormen niet verstrengen vanaf het moment dat er geen vliegtuig meer over Brussel vliegt'. Laat ons zeggen dat mij dit niet bepaald een doorbraak in het hele dossier lijkt".
Het ziet er dus naar uit dat het Brusselse voorstel de plannen van de Vlaamse regering om een tweede belangenconflict in te dienen, niet zal kunnen tegenhouden. Morgen buigt de Vlaamse regering zich over het inroepen van dat tweede belangenconflict.
Brusselse geluidsnormen
Lees meer over: Samenleving , Politiek , Brusselse geluidsnormen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.