Brussel heerst over de vijfde editie van het showcasefestival Fifty Lab. Op de affiche prijken dit keer opvallend veel opkomende artiesten uit de eigen achtertuin. BRUZZ tipt vijf beloftevolle twintigers, die openhartig hun blik op zichzelf, hun generatie en de wereld delen.
Showcasefestival Fifty Lab toont dat Brussel vol muzikaal talent zit: 'Onthoud die naam!'
Camille Yembe
27, Molenbeek/Jette
chanson/pop/hiphop
“Camille Yembe, onthoud de naam, c'est un no skip!”
– Franse rapper Moha MMZ op het podium van La Cigale in Parijs
Voorlopig heeft de Belgisch-Congolese singer-songwriter Camille Yembe nog geen eigen officiële release op haar naam staan, maar daar komt ongetwijfeld snel verandering in. De Franstalige hiphopscene is al langer in de ban van haar zangtalent, dat zowel gedijt als melodieus zoethoudertje tussen raplyrics als op een melancholische pianomijmering. Enkele weken geleden scandeerde het publiek nog luid haar naam, toen ze samen met de Franse rapper Moha MMZ op het podium van de Parijse concertzaal La Cigale stond. Dat zagen we toch op haar TikTok-account, waar ze al eens haar moves toont, bijvoorbeeld op Missy Elliotts 'Work it'. Als kind, toen ze met haar moeder nog karaokeliedjes zong, droomde de kleine Camille ook al van een muziekcarrière. In haar puberjaren kreeg ze haar eerste piano en begon ze zichzelf te begeleiden. Intussen speelt ze ook gitaar. Maar bovenal is het haar stem die blijft ontroeren. Online gedeelde tracks als 'Sable doré' dompelen je onder in warme nostalgie. Achter haar piano lijkt de tijd stil te staan. Dat vinden ook de Brusselse hiphoppioniers Damso en Gandhi, fans van het eerste uur. Voor die laatste mocht ze eind vorig jaar twee keer openen in de Botanique. Eerder duetteerde ze ook al met reggaezanger Uman en met de Rwandees-Brusselse chansonnier Jali, terwijl we hen op haar socials zien losgaan op elektronische beats. Er één genre uitpikken en het daarbij houden doet ze dus liever niet: zingen is voor haar een kwestie van stemming en het moment grijpen.
13/11, Beursschouwburg
CRC
24, Woluwe/Elsene
hiphop
“La haine disparaît je l'ai senti / Je rentre dans tes chaussures / Tu vois que j'ai grandi c'est sûr”
– CRC op zijn nieuwe single 'JM Weston'
Pierre Bambu, alias CRC, ken je mogelijk van zijn band NUPS3E, maar ook zijn solo-escapades lonen de moeite. Hij versnijdt rap, chanson, r&b en afroklanken tot een eigen, erg poëtische stijl, die heel hard Brussel anno 2024 uitademt. Op zijn solodebuut La pluie: acte 1, verschenen in juni 2023, en opvolger Pleurez! (Acte II) bewees hij dat hij met zijn melodieuze rhymes graag naar de essentie gaat. Hij stond eerder in het voorprogramma van Peet in de Ancienne Belgique en deelt geregeld het podium met zijn goede vriend Swing, die ook thuis is bij het Brusselse label LaBrique. Check hun 'Décembre' of nieuwe single 'JM Weston'. Die laatste titel verwijst naar het luxeschoenmerk, het nummer zelf naar een getroebleerde vader-zoonrelatie die Bambu, nu hij volwassen is, in een breder perspectief zet.
13/11 (& 9/11), Ancienne Belgique
Uwase
23, Laken
indiepop
“Muziek is de plek waar ik me veilig voel”
– Uwase, eerder dit jaar op het We Are Open-festival in Trix
Helemaal nieuw is singer-songwriter Uwase – haar echte, naar haar Rwandese roots verwijzende voornaam – niet op de scène. Met de ep's Perfect blue (2020) en Pink skies ahead (2022) wist ze al eerder de aandacht van concertzalen en festivals te trekken. Na een voorprogramma voor Girls in Hawaii ontmoette ze Jasper Segers (zie ook Sylvie Kreusch, Jaguar Jaguar, Oriana Ikomo), die voorstelde haar volgende nummers te coproducen. Het in een weemoedig jaren 1990-rockpalet gehulde 'Chorus baby' was in de lente de eerste kennismaking met deze samenwerking. De verstilde, maar onder een stolp van weerbarstige emoties sluimerende break-upsong 'Fine' kondigt nu een eind januari te verschijnen nieuwe ep aan. Soms vindt de zangeres het moeilijk om zich als zwarte vrouw te uiten, vertelde ze eerder. Maar in haar muziek kan ze wél haar authentieke zelf zijn, en klinkt ze dus het meest oprecht.
13/11, KFK Hope
Lovelace
28, Elsene
elektropop/chanson
“Dit is de eerste keer in mijn leven dat ik een prijs win. De laatste keer dat ik deelnam aan een wedstrijd was bij de turnkring, ik was twaalf, viel flauw en vergat de hele choreografie”
– Lovelace, na haar deelname aan muziekconcours Du F. Dans le Texte
Lovelace was te horen op de zomerse popsong 'Petite gueule', een duet met de Belgische chansonnier Saule, die ze ontmoette op een van zijn schrijfworkshops en die sindsdien haar grootste fan is. Enkele weken geleden stond ze met hem in het Koninklijk Circus zijn twintigjarige carrière te vieren. Gitaar spelen deed ze al veel langer, maar in eerste instantie toch vooral afgeschermd op haar slaapkamer. Tijdens covid begon ze daar ook liedjes te componeren op haar computer. Haar eerste concert volgde in de zomer van 2023. Begin dit jaar zat ze in de finale van het Franstalige liedjesconcours Du F. Dans le Texte. Een eerste single was er in juni, met 'Hey bitch' positioneerde ze zich, met openhartige Franstalige lyrics en eigentijdse elektronica en stemeffecten, ergens tussen Billie Eilish en BabySolo33. Enthousiaste performances op onder meer Les Francofolies de Spa beklemtoonden haar levenslustige inborst, waarmee ze je ook op de pas verschenen tweede solosingle 'Corps' persoonlijk lijkt aan te spreken.
14/11, Ancienne Belgique
Usea
26, Elsene
pop/r&b
“Het leven is een totaalpakket, met gelach én gehuil, met overwinningen én nederlagen. Je ontvangt dat
pakket maar beter met open armen” – Usea op zijn Instagram-account
Christie Dinganga, alias Usea, besefte het een en ander toen hij met 'Vivre' zijn persoonlijkste song ooit schreef. Dat gebeurde toen hij alleen was en er ruimte vrijkwam voor zelfbespiegelingen. 'Vivre' is een van de zeven tracks op zijn meest recente, in eigen beheer uitgebrachte werkstuk Christie. Daarop blikt de Brusselaar met Congolese roots terug op zijn leven als jonge artiest. Op zijn veertiende begon Dinganga piano en gitaar te leren spelen. Intussen deelt hij al jaren met de regelmaat van de klok muziek online. Je hoort invloeden van voorbeelden als James Blake en Frank Ocean, die ook gevoelige teksten inzongen en overgoten met subtiele elektronica en alt-R&B. “Het leven draait er niet om iemand de schuld te geven, maar om vooruit te gaan,” besloot Usea na 'Vivre', en dus postte hij recent een hyperaanstekelijke track waarop hij amapiano met rock mixt, met het vooruitzicht op meer.
14/11, Beursschouwburg
Lees meer over: Muziek , Events & Festivals , Fifty lab , showcasefestival , Camille Yembe , CRC , Uwase , Usea , Lovelace