SLT0324 kunstwerkt charlotte bouckaert

| Charlotte Bouckaert onder een geprojecteerd filmpje van René en Georgette Magritte.

Viewmaster

René Magritte door de ogen van performer Charlotte Bouckaert

Michaël Bellon
© BRUZZ
21/03/2024

Charlotte Bouckaert zet in haar nieuwe performance een gesprek op met een peer. De amateurfilmpjes waarin ook René en Georgette Magritte poëzie halen uit de dialoog met de dingen, inspireren haar mateloos.

Wat kiest Charlotte Bouckaert?

  • Amateurfilmpjes
    Tussen 1956 en 1967 filmden Magritte en zijn vrienden allerlei geestige scènes in huis of op vakantie.
  • Mes en kaars
    In ‘Dialogue avec des objets’ zijn de belangrijkste bijrollen voor een mes, een kaars, een schelp en een masker.
  • Museum
    De filmpjes zijn te zien in de gangen en op de site van het Magritte Museum.

In haar nieuwe creatie voor het toneel vindt Charlotte Bouckaert een vertrekpunt bij stillevens uit de schilderkunst. You are an object to me toont performer Marie De Corte, die objecten op een groot, wit, horizontaal canvas manipuleert. Zo organiseert ze een ontmoeting tussen de appels van Cézanne en de vazen van Morandi, en gaat ze in gesprek met een peer.

De iconische appels op de schilderijen van René Magritte zijn niet ver weg, en zo kwam ze voor deze rubriek uit bij de geestige en niet zo bekende huis-tuin-en-keukenfilmpjes die de surrealist tussen 1956 en 1967 maakte. “Die filmpjes zijn gemaakt in het huis op de Lambermontlaan in Schaarbeek, waar René en Georgette woonden nadat ze uit Jette verhuisd waren, maar ook in het Josaphatpark of op vakantie,” vertelt ze. “Het zijn amusante scènes, eigenlijk theatersketches, die Magritte blijkbaar op voorhand uitschreef, maar waar ook wel improvisatie bij te pas zal zijn gekomen.”

"De poëzie die ontstaat door dat spel met het alledaagse, de humor die Magritte uit het banale haalt in zijn huis-tuin-en-keukenfilmpjes vind ik heel mooi."

Charlotte Bouckaert

Performance-artiest

Een van de filmpjes heet 'Dialogue avec des objets'. Daarin luisteren en kijken Nicole Desclin en Jean Seeger naar voorwerpen als een mes, een kaars, een schelp of een masker. Seeger neemt er notities bij, Desclin valt erbij in slaap, en tussendoor wordt er ook gedanst. “De poëzie die ontstaat door dat spel met het alledaagse, de humor die uit het banale wordt gehaald, vind ik heel mooi. Magritte speelt met onze verwachtingen, net zoals op zijn doeken. Door een appel in een veel te kleine ruimte te schilderen prikkelt hij de verbeelding. 'Les choses visibles cachent toujours d'autres choses visibles,' zei hij mooi.”

Ook Bouckaert heeft een voorliefde voor gewone objecten die iets ongewoons laten zien. “Veel kunstenaars gebruikten het stilleven voor plastische experimenten en ontwikkelden zo hun eigen stijl. Als je goed kijkt, zie je in de stillevens van Picasso, Monet, Georgia O' Keeffe of Warhol al hun bekendere werk.”

Ook de banale thuissituatie in de filmpjes van Magritte boeit Bouckaert: “Ik heb een archief met foto's van tweedehandsverkopers die hun fruitschaal online te koop aanbieden. Hoe ze die presenteren, is meestal niet zo banaal. Ik ben ook gefascineerd door hoe mensen dingen op een tafel plaatsen. Dat gebeurt meestal heel intuïtief, maar eigenlijk zijn het allemaal schilderijtjes.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni