Haal de pistolets, de préparé en de plakjes kaas maar al in huis. Een lunch die perfect past bij dit weekend, want het Belgische wielerseizoen gaat weer van start. Traditiegetrouw worden de liefhebbers in het openingsweekend twee keer verwend. Op zaterdag even tukken en wakker worden bij de finish van Omloop Het Nieuwsblad en zondag bij Kuurne-Brussel-Kuurne. Maar waarom rijden de renners in die tweede klassieker niet meer tot in de hoofdstad?
BIG CITY. Waarom rijden ze met Kuurne-Brussel-Kuurne niet meer door Brussel?
Waarom rijden ze bij Kuurne-Brussel-Kuurne niet meer door Brussel?
Al 75 jaar opent Kuurne-Brussel-Kuurne mee het wielerseizoen. “De eerste editie tot Brussel was in 1946,” vertelt Jos Callens. Hij is al jarenlang verbonden aan de koers en schreef er ook een boek over ter gelegenheid van de 75e verjaardag. “De koers heette toen Brussel-Kuurne omdat de eindmeet in het West-Vlaamse Kuurne lag, maar de start in Brussel.
De grote sponsor van de wedstrijd was de krant Het Nieuwsblad, dus leek het de organisatoren een leuk idee om de wedstrijd te laten starten aan de kantoren van de krant.” Die waren toen gevestigd in de Emile Jacqmainlaan, waar heel wat andere kranten ook hun redactie hadden, zoals Het Laatste Nieuws, De Standaard en Le Soir.
Een wielerwedstrijd door Brussel laten rijden was toen een doordachte keuze. Het gaf extra cachet aan je sportevenement. Heel wat koersen startten, passeerden of finishten in Brussel. Parijs-Brussel, de Tour de France of de Ronde van België bijvoorbeeld.
Maar hoewel Brussel best een bloeiende wielergeschiedenis kent, kwam er bij Brussel-Kuurne beduidend minder volk opdagen in Brussel dan aan de eindmeet in Kuurne. “Dus besliste de organisatie het jaar nadien om het parcours te starten in Kuurne, te rijden tot Brussel, om weer te finishen in Kuurne. En zo geschiedde,” vertelt Callens nog.
(Lees verder na de foto's.)
Ninove
Het is een koers voor sprinters omdat er veel vlakke stukken zijn. In de beginjaren liep het parcours van Kuurne naar Harelbeke, tot Oudenaarde en Aalst om zo richting Brussel te gaan en daar het tracé te ronden naar Halle, Geraardsbergen en net voor het eindpunt in zicht was, nog even langs Kortrijk.
(Lees verder onder de foto)
In 1968 volgde een drastische verandering. Voordien reden de renners Brussel binnen via de Ninoofsesteenweg. Maar in de jaren 1960 groeide het verzet om één zondag per jaar de steenweg volledig af te sluiten voor de koers. “Volgens het plaatselijke bestuur was dat te ingrijpend geworden voor het autoverkeer,” verduidelijkt Callens. “Op zondag namen dagtoeristen die route om een bezoekje aan de hoofdstad te brengen.” En zo draaiden de renners niet meer in Brussel, maar in Ninove.
(Lees verder onder de foto)
De benaming bleef wel behouden. “De naam van een klassieker verander je niet zomaar, Parijs-Roubaix start ook niet meer in hartje Parijs. Maar namen zijn tradities.” Zoals in slaap vallen in de zetel, terwijl je naar de koers kijkt op zondag.
- VOLGENDE KEER Wie was Gabrielle Petit?
BIG CITY: stel zelf je vraag
Elke week gaat BRUZZ met Big City op zoek naar antwoorden op jouw vragen over Brussel. Vragen allerhande over jouw stad stel je online aan de redactie.
De vraag met de meeste voorkeuren wordt onderzocht en beantwoord.
Ook een vraag over Brussel? Zet onze journalisten aan het werk en stel je vraag via het formulier.
Welke vraag wil jij graag beantwoord zien?
Big City
Lees meer over: Brussel-Stad , Sport , Big City , Kuurne-Brussel-Kuurne , wielrennen , emile jacqmainlaan , Tour de France , Brussel-Parijs
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.