De Vossenstraat is misschien wel de meest authentieke straat van de Marollen. De Stad wil ze nu heraanleggen en een achterhuis slopen. 2.500 petitie-ondertekenaars zijn tegen.
2.500 handtekeningen voor behoud van typische Marollenstraat
U kent het steegje zeker: de autovrije Vossenstraat verbindt de Blaes- en de Hoogstraat en vertrekt aan het Vossenplein, bekend van zijn dagelijkse rommelmarkt. Met zijn bolle kasseien en oeroude huisjes ademt het straatje nog wat oude Marollensfeer uit. Onder meer het bekende café ‘t Werm Woeter bevindt zich in de steeg.
De Stad Brussel heeft plannen met de straat. Het wegdek zal in het kader van een duurzaam wijkcontract heraangelegd worden. Een concreet project voor het plan, dat nog dateert van het vorige bestuur, is er nog niet.
Werfhinder en kwetsbare huizen
Verder wil de grondregie van de Stad ook zware werken uitvoeren in het achterhuis van huisnummer 15. De petitie-opstellers spreken over een afbraak en heropbouw van het gebouw, dat eigendom is van de grondregie. Het kabinet van de bevoegde schepen ontkent en heeft het over een “verbetering”.
De plannen van de Stad raken duidelijk een gevoelige snaar. Een petitie die om een zachte renovatie van zowel de straat als nummer 15 vraagt, verzamelde de voorbije maand al 2.000 handtekeningen online en nog eens 500 op papier.
De initiatiefnemers wijzen erop dat de erg oude huisjes in de straat erg kwetsbaar zijn voor grote bouwingrepen in de straat. De werken aan zowel de straat als het huis zullen ook voor jarenlange werfhinder zorgen in de straat, vrezen de ondertekenaars. Te lang voor het twintigtal handelszaken in de straat, vrezen de auteurs van de petitie. De voorbije jaren waren er al zware werken in de straat, omwille van de vernieuwing van het cultuurcentrum Bruegel.
Wijk van weerstand
De weerstand van de buurt herinnert aan de mobilisatie tegen een ander plan van de Stad. Het vorige bestuur wou een ondergrondse parking aanleggen onder het Vossenplein (en op 3 andere plekken in de Vijfhoek), maar moest bakzeil halen onder druk van de buurt. Ruim 20.000 mensen ondertekenden toen een petitie, die onder meer kracht werd bijgezet met een festival op het plein.
Wat verder terug in de tijd was de wijk ook al het toneel van “la bataille des Marolles”, een strijd van bewoners tegen plannen om in de jaren 1970 het Justitiepaleis uit te breiden, ten koste van 1.200 bewoners. Ook daar trokken bewoners aan het langste eind.
"De Marollen krijgen voortdurend lof omdat ze hun 'Brusselse karakter' behouden hebben, maar zowat alle stedenbouwkundige projecten in de wijk dreigen die charme te niet te doen," zegt Gwenaël Breës, een van de initiatiefnemers.
Gevoelig karakter
De Stad Brussel van haar kant zegt dat ze zich bewust is van het gevoelige karakter van het dossier.
“We ontmoeten de handelaars en bewoners dinsdag al voor een derde keer,” klinkt het op het kabinet van schepen van Handel Fabian Maingain (Défi). “Dat doen we niet met iedereen hoor. We willen de hinder echt tot een minimum beperken.” Ook de kabinetten van schepen van Grondregie Mohamed Ouriaghli (PS) en van schepen van Wijkcontracten Arnaud Pinxteren (Ecolo) zijn betrokken bij het overleg. Wat de gesprekken totnogtoe opleverden, is onduidelijk.
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Vossenstraat , Vossenplein , Marollen
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.