Aan de Papenvest gaat behalve vijf woonblokken ook een sportzaal van nog geen 20 jaar oud onder de sloophamer. De nieuwbouwwijk, goed voor 350 woningen, zou een parking met 400 plaatsen krijgen.
400 parkeerplaatsen gepland aan Papenvest
Lees ook: Papenvest krijgt vorm
Aan de Papenvest gaat het stadsbestuur voor een nieuwe tabula rasa, om komaf te maken met de erfenis van de tabula rasa uit de jaren zestig. Geheel in lijn met de toenmalige tijdsgeest werden destijds verschillende (onderkomen) woonstraatjes genadeloos weggevaagd om plaats te maken voor vijf modernistische blokken.
De open ruimte rond de torens moest letterlijk licht en lucht geven aan de sociale huurders. Het onderhoud van de blokken liet na verloop van tijd echter te wensen over. Ondanks opeenvolgende pogingen om de omgeving aantrekkelijker te maken, bleef het beeld van verloedering de site brandmerken.
Na jarenlange discussies over de broodnodige renovatiewerken, besliste het Brusselse college drie jaar geleden dat een complete afbraak de beste oplossing was. “Wij hebben die beslissing in eerste instantie in vraag gesteld, maar de kwaliteit van het beton bleek problematisch,” zegt Olivia Noel van MDW Architecture. Dat Brusselse bureau maakte vorige week wereldkundig dat hun team, met ook de Franse bureaus LAN Paris en Conoco, mag instaan voor het ontwerp van de nieuwe Papenvestwijk.
Meer woningen, maar minder sociale woningen
Dat de torens verdwijnen betekent overigens niet dat er minder woningen zullen zijn. Integendeel. De 314 bestaande woningen, goed voor ruim 800 mensen, maken plaats voor 350 appartementen. Wel zullen er minder sociale woningen zijn. 210 appartementen komen in handen van Brusselse Woning, de vroegere Brusselse Haard. De 140 andere zijn voor de Grondregie, die zal verhuren aan middeninkomens. De combinatie van verschillende woontypes moet een sociale mix garanderen.
Het winnende plan toont een dichtbebouwde wijk met drie verschillende huizenblokken. Er is een hoekgebouw dat uitgeeft op de Jacques Brelsquare, zichtbaar vanaf de Dansaertstraat. Daarachter komt een redelijk klassiek bouwblok rond een binnentuin. Langs de Onze-Lieve-Vrouw van Vaakstraat kiezen de ontwerpers voor een bouwblok met patio’s.
Op de eerste simulatiebeelden zien we sobere gevels. “Voor ons is de architectuur in dit geval ondergeschikt aan de stedenbouw,” aldus nog Noel. “Het komt er vooral op aan het stadsweefsel te herstellen na de verminking van de jaren zestig. Het moet een wijk worden op menselijke schaal, met nieuwe verbindingen naar de omliggende straten.”
Centraal in het plan zit een nieuwe openbare ruimte. Die geeft onder meer toegang tot een nieuwe sportzaal, een nieuw paviljoen dat gebruikt kan worden door lokale verenigingen, een crèche en de bestaande Thomas van Aquinoschool. De ontwerpers stellen voor om dat met de site te verbinden door een stukje van de Grootsermentstraat verkeersvrij te maken.
Politieke intenties
De nieuwe sportzaal vervangt een bestaande uit … 2002, gebouwd in het kader van een wijkcontract en volgens velen zowel architecturaal als functioneel interessant. De bouwheren beslisten evenwel om toch te slopen om plaats te winnen. Daarnaast is ook sprake van een grote ondergrondse parking met 400 plaatsen, en geen 300, zoals eerder gezegd.
Een deel daarvan zou voorbehouden blijven voor bewoners, maar een ander deel zou als publieke parking beheerd kunnen worden. Twee jaar terug was er al kritiek in de gemeenteraad omdat het (toenmalige) stadsbestuur op die manier mogelijk probeerde om de begraven parkingprojecten onder het Vossenplein en de Nieuwe Graanmarkt te compenseren.
Het is evenwel niet denkbeeldig dat het nieuwe stadsbestuur de plannen nog wijzigt. “Er kan altijd worden bijgestuurd, dat hangt af van de politieke intenties,” klinkt het bij Youri Maury, de woordvoerder van Khalid Zian (PS), schepen voor Huisvesting.
Sowieso zal er nog heel wat Zennewater naar zee stromen voor dit project – volgens eerdere communicatie goed voor een totale investering van bijna 74 miljoen euro – concreet wordt. Om te beginnen moeten de huidige bewoners een alternatief onderkomen krijgen. “Tot nu toe hebben we de bewoners voorgesteld om op vrijwillige basis te verhuizen naar een nieuw project in de Radstraat,” aldus nog Maury. Anderen moeten mogelijk verhuizen naar Haren of Heembeek.
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Papenvest , sociale woningen , parking
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.