Om de huidige tramlijn vanaf Vorst tot Brussel-Noord om te toveren in een metroverbinding moet onder het Noordstation een tunnel worden aangelegd als tijdelijk eindstation. Bouwheer Beliris mikt op de zomer om te starten met de graafwerken. Die zouden bijna vier jaar duren.
Beliris wil deze zomer beginnen graven onder Noordstation
De vergunning voor het project is nog niet binnen, maar Beliris is hoopvol dat die er “binnen enkele weken” zal liggen. Dat zegt bevoegd ingenieur Bart Timmermans vanaf de negende verdieping van het Beliris-kantoor, pal boven de sporen van het Noordstation. “Daaronder komt de tunnel”, wijst hij aan.
De tunnel is deel van ‘fase 1’ van de fameuze metrolijn 3, die in 2030 vanaf Evere tot in Vorst zou moeten rollen. In de eerste fase wordt de bestaande premetrolijn, van het Noordstation tot aan halte Albert in Vorst, aangepast om er metrostellen in plaats van trams door te laten rijden. De perrons in sommige stations moeten daarvoor naar omhoog, de tunnel in sommige bochten wat minder scherp. Dat alles moet klaar zijn in oktober 2024.
Er is ook een eindstation nodig, waar de metrostellen rechtsomkeer kunnen maken. Die tussentijdse stelplaats wordt gebouwd onder de twaalf treinperrons van het Noordstation. De volgende fase van het metro 3-project zal die tunnel dan doortrekken tot aan de definitieve stelplaats in Haren.
Fase 1
De keuze voor twee aparte fasen in het hele metroproject is bewust gemaakt. De verlenging van de tunnel richting Haren kon eerder al op discussie rekenen in de noordelijke gemeenten, waar buurtbewoners vrezen voor onteigeningen of trillingen onder hun huis. Met ‘fase 2’ is dat vraagstuk enigszins uitgesteld. Het tracé is beslist, maar er is wel nog geen vergunning.
De aandacht ligt nu op het Noordstation, dat wel al in 2024 een metrohalte moet hebben – mits de stedenbouwkundige vergunning er komt. De huidige tramtunnel met vier sporen wordt in dat scenario doorgetrokken tot in de Aarschotstraat. Ze wordt daarbij versmald van vier naar slechts twee sporen en duikt tegelijkertijd van 13 naar 19 meter onder de grond.
“Omdat we niet parallel graven, kunnen we geen graafmachine gebruiken”, aldus Timmermans. Het is dus met de hand te doen. “We graven twee putten in openlucht, om van daaruit te verbinden.”
Verkeershinder
De werken zullen bijna vier jaar duren, wat betekent dat ook het autoverkeer voor diezelfde periode omgeleid zal worden in de buurt van de twee putten.
De eerste put komt in de Vooruitgangstraat te liggen, op de plaats waar vandaag een ongebruikt gebouw van Infrabel staat. De verkeershinder zou daarom meevallen. Aan de andere kant, in de Aarschotstraat, blijft het stuk tussen de Rogierstraat en Hoogvorststraat over de hele periode afgesloten voor autoverkeer.
(Lees verder onder de kaart)
Beliris plant nog een informatiesessie met de lokale handelaars. De communicatie met de prostitutiebars in de Aarschotstraat verloopt via een tussenpersoon en via de gemeente Schaarbeek. Er komt tenslotte een WhatsApp-nummer waar buurtbewoners op kunnen intekenen voor real time-informatie.
Het treinverkeer van de NMBS zou geen hinder ondervinden van de ondergrondse werken.
Lees meer over: Brussel-Stad , Schaarbeek , Stedenbouw , metrolijn 3 , Beliris
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.