De heraanleg van de Lambermontlaan en het Koninginneplein in Schaarbeek zal in 2024 beginnen. Dit simulatiebeeld toont het er nadien zou moeten uitzien

| De heraanleg van de Lambermontlaan en het Koninginneplein in Schaarbeek zal in 2024 beginnen. Dit simulatiebeeld toont het er nadien zou moeten uitzien.

Lambermontlaan en Koninginneplein in het nieuw

© Belga
08/03/2023

Deze maand zal Brussel Mobiliteit een stedenbouwkundige vergunning aanvragen voor de herinrichting van het Koninginneplein en van de Lambermontlaan. Beide projecten moeten de verkeersveiligheid verbeteren en de openbare ruimte aangenamer maken. Bedoeling is tweede helft 2024 met de werken van start te kunnen gaan.

De herinrichting van de Wahis- en de Lambermontlaan moet de tijdelijke fietspaden bestendigen, de verkeersveiligheid verhogen en de openbare ruimte kwalitatiever maken. Het aantal rijstroken tussen de Leopold III-laan en de Max Roosstraat wordt teruggebracht naar twee. Aan de kant van de even huisnummers komt zo ruimte vrij voor een ventweg met een stoep, parkeerplaatsen en een groene berm die de zijrijweg scheidt van de hoofdweg.

Fietsers krijgen bovendien afgescheiden tweerichtingsfietsvoorzieningen die aansluiten op de verschillende gewestelijke fietsroutes langs het traject.

Afhankelijk van het weggedeelte komt er een afgescheiden fietspad of een fietsstraat. Tussen de Leopold III-laan en de Bloementuinenlaan, tussen de Kapucijnbloemenlaan en de Blauweregenlaan en tussen de Guillaume Kennisstraat en de Albert Desenfanslaan gaat het om een tweerichtingsfietspad.

Op alle andere gedeelten van het traject wordt een fietsstraat ingericht. Er komen ook 118 fietsparkeerplaatsen en 16 dropzones voor deelvoertuigen, één om de 200 meter.

"In 2020 hebben we tijdelijke fietspaden aangelegd en uit de tellingen blijkt de forse aangroei van fietsers op die nieuwe fietsinfrastructuur, ook op de Lambermontlaan en de Wahislaan", zegt Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen). "We maken deze fietspaden nu definitief met deze ingreep. Ook voor voetgangers worden deze brede lanen veiliger en comfortabeler.”

Verkeerseilandjes

Voetgangers krijgen ook een volledig vernieuwde stoep die duidelijk afgebakend wordt van de ventweg. Dankzij verkeerseilandjes en het verbreden van de stoepen kunnen ze veiliger oversteken. Tegelijk wordt de zone toegankelijk gemaakt voor minder mobiele personen en wordt de verkeersveiligheid verbeterd aan twee ongevalgevoelige zones – het kruispunt van de Lambermontlaan met de Max Roosstraat en dat met de Demolderlaan/Sleeckxlaan.

De buurt wordt bediend door tal van tram- en buslijnen. Om het comfort te verhogen en de doorstroming te verbeteren, zijn een aantal wijzigingen voorzien. Zo komt er onder meer een nieuwe halte op de Lambermontlaan ter hoogte van huisnummer 314. Deze komt in de plaats van de bestaande haltes Louis Bertrand en Latinis en zal plaats bieden aan langere en bredere bussen en toegankelijk zijn voor minder mobiele personen.

Om doorgaand verkeer in de wijken te ontmoedigen, wordt rechts afslaan vanop de hoofdrijweg beperkt. Dat zal alleen nog mogelijk zijn naar de Blauwe Regenlaan, de Haachtsesteenweg en de Demolderlaan. Plaatselijk verkeer kan zijn bestemming bereiken via de fietsstraat.

Tot slot wordt de openbare ruimte verfraaid. Het grasveldje tussen de Guillaume Kennisstraat en de Britsierslaan wordt omgevormd tot een regentuin en ontmoetingsruimte. De openbare verlichting wordt ook vernieuwd met LED-lampen, die meteen ook de lichtvervuiling beperkt.

De werkzaamheden voor deze herinrichting van de Wahis- en de Lambermontlaan zullen beheerd en gefinancierd worden door Beliris.

Koninginneplein

De aanvraag voor de herinrichting van het Koninginneplein strekt zich uit over het hele plein, over de Koningsstraat tussen de Cornet de Grezstraat en de Poststraat en over een deel van de Dupontstraat, de Poststraat en de de Beughemstraat.

"Het Koninginneplein ligt centraal in Schaarbeek, maar is onderbenut", aldus Van den Brandt. "We willen hier een veilige en toegankelijke ontmoetingsplaats van maken, voor alle gebruikers, en zeker voor de gezinnen uit de buurt."

Het voorplein van de beschermde Koninklijke Sint-Mariakerk wordt eveneens een ontmoetingszone, een 'Stadsalon'. Daarbij gaat specifieke aandacht naar vrouwen en kinderen, en wordt bijvoorbeeld een hinkelspel in het project geïntegreerd. Op het plein worden de stoepen verbreed en van de rijweg gescheiden met lage beplantingen.

De bestaande openbaarvervoerhaltes op en rond het plein worden gegroepeerd in de Koningsstraat, tussen de Cornet de Grezstraat en de Poststraat. Aan de halte moet het autoverkeer over de tramsporen, zodat de halte ingericht kan worden volgens de meest recente toegankelijkheidsnormen. Hierdoor zijn er ook minder rijstroken "waardoor oversteken makkelijker en veiliger wordt", klinkt het.

Dankzij de verschuiving van het autoverkeer komt er ook ruimte vrij voor een fietspad. Dat zal achter de halte komen en met een niveauverschil onderscheiden worden van de stoep. Eens voorbij de halte, loopt de fietsroute verder over de rijweg. Er komen ook bijkomende fietsboxen en fietsparkeerplaatsen voor gewone en bakfietsen.

De Koningsstraat, met de Koninklijke Sint-Mariakerk achteraan, wordt heraangelegd vanaf 2024 en zal er dan uitzien zoals op dit simulatiebeeld

Het hele plein wordt ingericht als woonerf, behalve het stukje Paleizenstraat naast de kerk. De kruispunten worden heringericht om doorgaand verkeer te beperken. Voor voetgangers en fietsers blijft de verbinding van het plein met de Dupontstraat, de Poststraat en de de Beughemstraat verzekerd en doorgaand verkeer wordt er beperkt. Een aantal autobewegingen wordt ook aangepast om bestaande conflictzones te beveiligen. Van het Koninginneplein kan alleen nog richting Kruidtuin gereden worden, vanuit de Poststraat alleen nog richting Liedtsplein.

Door de reorganisatie van de verkeersstromen kan gesnoeid worden in het aantal verkeerslichten. Alleen aan het kruispunt van de Paleizenstraat met het Koninginneplein en de Dupontstraat blijven ze behouden.

De parkeerplaatsen op het plein worden afgeschaft en dit zal worden opgevangen door het gedeeld gebruik van de parkeerplaatsen van de (overheids)instellingen in de buurt. Er komen wel parkeerplaatsen voor fietsen, deelwagens en deelsteps.

Groen

Groenvoorzieningen zorgen voor meer en beter zichtbare verbindingen met de bestaande groene ruimtes in de buurt: het Koningin-Groenpark en de tuin van het Huis der Kunsten. In totaal wordt 400 m² groen aangeplant in ruimere plantgaten rond de bomen, omzoomde grasperken en de tuin van de kerk.

De openbare verlichting wordt vernieuwd met ledlampen die warm wit licht uitstralen en minder lichtvervuiling veroorzaken. De beschermde Sinte-Mariakerk blijft in de kijker staan met de sfeerverlichting die er eerder voor uitgewerkt werd.

Een luchtfoto met centraal in beeld de Koninklijke Sint-Mariakerk in Schaarbeek

| De Koninklijke Sint-Mariakerk in Schaarbeek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni