Om het shoppingcentrum NEO bereikbaar te maken, denkt men aan een invalsweg dwars door het Ossegempark, waar nu Couleur Café huist. “Dat voorstel moet je niet al te serieus nemen”, sust Henri Dineur, projectmanager van NEO. Stadsvereniging BRAL vraagt zich af waarom het dan in de vergunningsaanvraag staat.
Lees ook: Eurostadion en NEO vechten om afrit
Maandagavond discussieerden voor- en tegenstanders in Laken over de impact van NEO. Dat gebeurde in het kader van het openbaar onderzoek - voor burgers de laatste inspraakmogelijkheid vooraleer het Gewest over de vergunning beslist. Een honderdtal geïnteresseerden zakten af naar het debat, georganiseerd door buurtcomité Triangle.
Alternatieve ontsluiting
De dia van een alternatief tracé, dwars door het Ossegempark, beroerde meteen de gemoederen. Het gaat om een weg die de A12 met NEO verbindt door middel van halfopen tunnels en bruggen, al zijn de details daarover nog niet uitgewerkt.
“Dit tracé was bedoeld als een alternatieve ontsluiting die nu geen nut meer heeft", sust Henri Dineur, projectmanager van NEO. "Het was een reactie op het nieuws dat de bouwheer van het Eurostadion op parking C, de 'natuurlijke' invalsweg van NEO voor 180 dagen per jaar wilde afsluiten. Maar het lijkt er nu sterk op dat het Eurostadion er niet komt. Dit alternatief tracé door het park is dan ook niet meer nodig, en is geen serieus voorstel. Het zal er niet komen.”
In vergunningsaanvraag
“Maar waarom staat het dan in de effectenstudie?”, reageert Steyn Van Assche van stadsvereniging BRAL. "Het tracé via de A12 wordt daar trouwens ook naar voor geschoven als oplossing voor het veel te drukke kruispunt van die natuurlijke invalsweg met de Keizerin Charlottelaan. Én dat wordt zo overgenomen in de eigenlijke vergunningsaanvraag”, alsnog Van Assche.
“Paniekvoetbal van het bouwconsortium”, antwoordt Dineur. “Het is nu aan dit wijkcomité om tegendit alternatief tracé verzet aan te tekenen. Wij gaan dat met NEO ook doen. Wij hebben dit tracé niet getekend.”
"Het is aan het wijkcomité om tegen dit alternatief tracé verzet aan te tekenen. "
Dineur distantieerde zich daarmee (meermaals) van het bouwconsortium, dat specifiek voor het winkelcentrum en de 590 woningen instaat, en de vergunningsaanvraag indiende. Dineur moet eerder gezien worden als de de wettelijke vertegenwoordiger van het Gewest en de Stad Brussel.
15 miljoen extra bezoekers
Maar ook los van de alternatieve invalsweg roerde mobiliteit de tongen. Tijdens de vragenronde wilde een buurtbewoner weten hoe Dineur denkt de extra toevloed aan auto’s te willen beheren. “Het autosalon was met 54.000 bezoekers per dag nu al zo druk. Ik las dat jullie met shoppingcenter NEO mikken op 15 miljoen bezoekers per jaar. Dat zijn 42.000 extra bezoekers - elke dag van het jaar. Ik hou mijn hart vast.”
"Het is met 5 miljoen bezoekers per jaar nu al zo'n chaos aan de Heizel. En jullie willen daar nog eens 15 miljoen bezoekers bij?"
Dineur wees op de goede tram- en metroverbindingen, de verbindingsweg naar parking C die sluipverkeer zal verminderen en de modal shift, die hij hoopt te bewerkstellingen. “Het Heizelplateau is goed bereikbaar”, zei Dineur. “Nu komen al vijf miljoen personen per jaar naar het Heizelplateau.”
“Vijf miljoen per jaar?”, reageert de buurtbewoner. “Het is nu al zo’n chaos. En jullie willen daar nog eens vijftien miljoen bezoekers bovenop? Dat vind ik héél verontrustend.”
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Mobiliteit , Neo , Ossegempark , shoppingcentrum , Bral
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.