Nu de NMBS de loketten in 44 stations sluit, zal er binnenkort ook niemand meer achter de kassa zitten in het station van Jette. Schepen Nathalie De Swaef (Groen) ziet er vooral een kans in om het station een nieuwe invulling te geven. "De leegstand die er nu was vinden wij eigenlijk veel erger dan het ontbreken van een loket."
Jette ziet kans in sluiting treinloket: 'Kan dynamisch plein worden'
De beslissing van de NMBS om de loketten in 44 treinstations te sluiten, valt niet overal in goede aarde. Oudere bewoners zullen moeilijker aan een ticket geraken,is de algemene teneur. Maar in Jette ziet het gemeentebestuur het niet zo somber in. Hoewel er dagelijks zo'n 3.500 reizigers langs het treinstation passeren, was het aantal mensen dat in het Jetse loket zijn vervoersbewijs kocht heel beperkt.
"Sowieso had het loket weinig meerwaarde voor de dienstverlening, aangezien het enkel op weekdagen in de voormiddag open was", licht schepen van Mobiliteit De Swaef (Groen) toe. "Met als gevolg dat het treinstation eigenlijk grotendeels leeg is. En die leegstand vinden wij eigenlijk veel erger dan het ontbreken van een loket. We vragen de NMBS dan ook te wachten met de sluiting tot er een ander project kan starten."
De gemeente Jette was daarover al een tijdje in gesprek met de NMBS. "Maar de lokettenzaal hinderde eigenlijk een volwaardig project of activiteit. Dat ze nu verdwijnt, biedt een opportuniteit om meer met het treinstation te doen", aldus De Swaef. "We zouden er een dynamische plek kunnen maken die deel uitmaakt van het Kardinaal Mercierplein."
Een nieuwe dynamiek zou ook het Kardinaal Mercierplein goed doen.
Welke bijkomende invulling aan het station gegeven wordt, ligt nog volledig open. "De gemeente is vragende partij voor een renovatie van het gebouw, zodat er op de eerste en tweede verdieping bijvoorbeeld een repaircafé of een mobiliteitspunt kan geopend worden", zegt de Jetse schepen. "We sluiten niets uit. Het kan een participatieve denkoefening worden."
Het lijkt De Swaef vooral belangrijk dat er menselijke aanwezigheid is. "En niet alleen in het weekend, maar doorlopend gedurende de hele week. Dat verhoogt automatisch het veiligheidsgevoel in het station, omdat er meer sociale controle is. Maar wij willen leegstand vermijden, dus voor ons kan het loket pas weg als er een alternatief voorhanden is."
Digitale kloof
Niet iedereen deelt hetzelfde optimisme als De Swaef. "Een loket is nog steeds nuttig voor inwoners die minder vertrouwd zijn met nieuwe technologie. Treingebruikers moeten de keuze krijgen of ze hun ticket aan de loketten kopen of online", zegt PVDA-politicus in Jette, Karel Vermeersch. Hij lanceert een petitie om federaal minister van Mobiliteit Geroges Gilkinet (Ecolo) te vragen het Jetse loket open te houden.
De Swaef deelt de bezorgdheid van Vermeersch. "De digitale kloof is een probleem", geeft de schepen toe. "Maar ook ouderen kunnen aanleren hun ticket online of via een automaat aan te schaffen. We kunnen stewards inzetten om hen te begeleiden. En ook de buren van de Jetse bibliotheek kunnen misschien een deel van de oplossing zijn. Zodra het station een alternatieve functie heeft, zijn er genoeg helpende mensen aanwezig."
Eerder al had gemeenteraadslid Joris Pochet (CD&V) al een voorstel gelanceerd om het beschermde treingebouw om te vormen tot een gemengd project, met atelierruimtes, een wintertuin en een dakterras. Zijn motie werd een jaar geleden unaniem goedgekeurd.
Lees meer over: Jette , Stedenbouw , Mobiliteit , treinloket , treinstation Jette , Kardinaal Mercierplein , Nathalie De Swaef
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.