Kritiek op overstapparking A12: 'Dit is een extra parking voor Neo'

Bettina Hubo
© BRUZZ
04/10/2018

| Het Brussels Gewest wil aan Esplanade een overstapparking bouwen.

Nog tot 12 oktober loopt het openbaar onderzoek in verband met de geplande overstapparking aan het eind van de A12. Leefmilieuorganisaties Bral en Inter-Environnement (IEB) zijn alvast kritisch. “Dit is niet de juiste plek voor een overstapparking.”

Aan Esplanade, de noordelijke eindhalte van tram 3, wil het Brussels Gewest een overstapparking bouwen. Hiervoor vraagt Brussel Mobiliteit nu een stedenbouwkundig attest aan de stad Brussel. Het plan past in het voornemen van de regering om 10.000 plaatsen in overstapparkings te maken en zo de autodruk in de stad te verminderen.

Aanvankelijk was het de bedoeling om aan Esplanade een parking voor 1.500 auto’s en 150 fietsen te maken, maar na de effectenstudie is het project lichtjes gewijzigd. Het aantal parkeerplaatsen voor auto’s is opgetrokken tot bijna 1.800 en er komt nu ook een parking voor tourbussen langs de Madridlaan. Ook blijft de voetgangersbrug boven de A12 die nog dateert van Expo 58 gedeeltelijk behouden.

Om de overstapparking te kunnen bouwen, moeten er niet alleen flink wat hoge bomen omgehakt worden, ook moet de A12 verplaatst en versmald worden. De middenberm verdwijnt en de autosnelweg wordt omgevormd tot grootstedelijke weg, met 2x2 stroken en een snelheids­limiet van 70 km/u.

Esplanade aan het eind van de A12 Heizel: hier zou een overstapparking komen

| Aan Esplanade, de noordelijke eindhalte van tram 3 aan het eind van de A12 zou een overstapparking komen.

Pendelaars

Met het project hoopt het gewest pendelaars en mensen die in het centrum van de stad willen gaan winkelen ervan te overtuigen de auto achter te laten en over te stappen op de tram. Ook kan de parking interessant zijn voor het publiek van de Heizelvlakte, zo schrijft Brussel Mobiliteit in de toelichting bij de plannen.

Toch krijgt het project veel kritiek van Brusselse leefmilieuorganisaties. “Dit is geen overstapparking, maar een extra parking voor het shoppingcenter Neo en Paleis 12,” zeggen Steyn Van Assche van Bral en Claire Scohier van IEB.

“Het probleem met dit project is de locatie,” aldus Van Assche. “Die is onlogisch. Er wordt om te beginnen te weinig rekening gehouden met de plannen voor het Brabantnet en op parking C.” Ook bij het Brabantnet, het geplande tramnet van De Lijn om de bewoners van de Rand makkelijker in Brussel te krijgen, zijn er verschillende parkings gepland. En op parking C moet er volgens alle Brusselse politieke partijen na het afvoeren van het Eurostadion een ontradingsparking komen. “Je krijgt dus een wildgroei van overstapparkings, allemaal bedoeld voor hetzelfde publiek, dat van de Noordrand.”

"Je krijgt een wildgroei van overstapparkings, allemaal bedoeld voor het publiek van de Noordrand"

Steyn Van Assche, expert stedenbouw van Bral vzw

Steyn Van Assche, expert stedenbouw van Bral vzw

Bovendien zijn er volgens Van Assche aan Esplanade te beperkte overstapmogelijkheden. “Er is tram 3, maar die zal over een paar jaar, als de nieuwe metro er is, stoppen in het Noordstation. Een overstapparking werkt alleen als je rechtstreeks op de metro naar het centrum kan. Een transferium op parking C is dus een beter idee, mits de metro tot daar wordt doorgetrokken.”

Voor Van Assche is dit project dan ook een zwaktebod. “Het gebeurt aan Esplanade omdat het daar redelijk makkelijk kan. Het is op het grondgebied van Brussel-Stad en de aanleg vergt slechts een vrij eenvoudige ingreep.”

Een fietsparking op die plek vinden Van Assche en Scohier al even onlogisch. Van Assche: “Wie zal daar zijn fiets achterlaten? Een fietser die vanuit Vlaanderen naar het centrum van Brussel wil, zal die laatste miles ook fietsen, liever dan op de tram te wachten.” Scohier: “Ik denk dat het een verkoopargument is voor het hele project.”

En dan is er nog de omvorming van de A12 tot grootstedelijke weg. “Een stadsboulevard dus, dat kunnen we in principe alleen maar toejuichen,” zegt Van Assche. “Maar hoe valt dat te rijmen met de plannen voor een tweede verbindingsweg naar Neo via de A12. De eerste verbindingsweg, via Parking C naar de Ring, is alleen vergund voor logistiek verkeer. Het is duidelijk dat de verbinding via de A12 ook nodig zal zijn. Het wordt dus heel druk op die stadsboulevard.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Laken , Stedenbouw , Mobiliteit , Neo , overstapparking , A12 , Heizel , Brussel Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni