Stadsbeweging Bral heeft samen met enkele andere organisaties beroep aangetekend tegen het milieuattest voor Neo 1, waar het shoppingcenter onder valt. Volgens de organisaties wordt de verkeersknoop zwaar onderschat, en weet men eigenlijk nog niet hoe al die auto's tot aan het shoppingcenter moeten geraken. Het beroep is gericht aan minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH).
Milieubewegingen in beroep tegen shoppingcenter Neo
Lees ook: Eurostadion en NEO vechten om afrit
Het milieuattest, zeg maar een kladversie van de milieuvergunning, werd in alle stilte uitgereikt aan de ontwikkelaars van Neo 1. Dat bevat een shoppingcentrum van 72.000 vierkante meter, 590 woningen en een indoor recreatiepark.
Maar dat milieuattest bevalt Bral niet. Ze dienden een beroep in. "Omwille van de mobiliteitsknoop die dan gecreëerd wordt, en de enorme luchtvervuiling die daarmee gepaard gaat", stelt Steyn Van Assche van Bral.
Veel auto's, geen weg
"We spreken over gemiddeld 4.500 bijkomende auto's per uur. Terwijl er nog geen mobiliteitsoplossing is", aldus Van Assche. "Want de verbindingsweg naar de Ring is nog heel onduidelijk, en de weg door het Ossegempark naar de A12 zal er ook nooit komen."
Eerste schepen Alain Courtois (MR) en CEO van Neo Henri Dineur stelden inderdaad al dat er van zo'n verbindingsweg door het park geen sprake kan zijn.
Het is samen met Inter-Environnement Bruxelles en Bond Beter Leefmilieu dat Bral een beroep heeft aangetekend tegen het milieuattest. Normaal komt dat bij het Milieucollege terecht.Maar omdat de projectontwikkelaars al eens zelf in beroep zijn gegaan tegen het milieuattest, komt dat nu bij de Brusselse regering terecht, meer in het bijzonder bij Minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH).
Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Milieu , luchtvervuiling
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.