Er is een technische oplossing gevonden voor het graven van een metrotunnel in de onstabiele grond onder het Zuidpaleis. Wat die oplossing zal kosten en hoeveel vertraging die zal opleveren, moet nog duidelijk worden.
Oplossing gevonden voor metrotunnel onder Zuidpaleis
De werken onder het Zuidpaleis passen in de omvorming van premetrolijn 3 naar een volwaardige metrolijn. Daarvoor wordt een nieuwe tunnel gegraven tussen Anneessens en het Zuidstation. Die zal ook onder het Zuidpaleis lopen, maar daar bleek de ondergrond instabiel. De werken werden stilgelegd en ingenieurs gingen op zoek naar een technische oplossing.
Die is er nu gevonden. In het oorspronkelijke plan gingen grote palen van 90 centimeter diameter gebruikt worden. Dat worden nu palen van 140 centimeter diameter, met daarin extra staal en wapening om de draagkracht te vergroten. Die palen zullen elkaar raken, waardoor ze een waterdichte muur vormen. Dit alles moet voor de nodige stabiliteit zorgen in de bewegende ondergrond.
Impact op planning
De oplossing klinkt dus eenvoudig, maar is het dat niet. "Bij de uitwerking naar stabiliteit toe komt daar heel wat bij kijken", stelt An Van hamme, woordvoerder van de MIVB. "De technische oplossing moet nu de komende maanden nog verder gedetailleerd worden, samen met het studiebureau en het veiligheidsbureau. Daarom is het nog niet mogelijk om de impact op planning en budget mee te geven."
De werken onder het Zuidpaleis liggen al die tijd stil. "Maar tot nu toe heeft dat nog niet voor vertraging gezorgd omdat er aan en rondom het metrostation Toots Thielemans nog genoeg ander werk is", besluit Van hamme.
Lees meer over: Brussel , Brussel-Stad , Stedenbouw , Mobiliteit , Metro 3 , werken metro 3 , Zuidpaleis , metrostation Toots Thielemans