| Zo komt het metrostation Riga er bovengronds uit te zien (simulatiebeeld)

Regering kiest voor discreet metrostation Riga

SDS
© BRUZZ
20/07/2018

De Brusselse regering heeft donderdag de knoop doorgehakt over de omstreden halte Riga op de nieuwe metrolijn Noord. Ze koos voor een discrete variant die bovengronds weinig zal opvallen. De regering moet wel nog de knoop doorhakken over de graafmethode, die bepaalt hoeveel oude bomen kunnen blijven staan. Het verschil in prijskaartje is minstens 10 miljoen euro.

De omwonenden van het Schaarbeekse Rigasquare hebben zich heftig verzet tegen het oorspronkelijke ontwerp van het metrostation, dat hun begin 2017 werd voorgesteld. Ze vreesden dat de bomen op het plein, die de wijk haar groene karakter geven, massaal zouden moeten sneuvelen. Daarnaast waren ze ook niet te spreken over de volgens hen buitenproportionele in- en uitgangen van het metrostation.

Op een vraag van de gemeente Schaarbeek om de Rigasquare te beschermen ging de gewestregering niet in, maar ze stuurde Beliris wel terug naar de tekentafel voor een nieuw ontwerp.

Uit de 17 voorgestelde varianten heeft de regering nu uiteindelijk een discreet ontwerp gekozen, dat besproken is op de laatste regeerbijeenkomst voor het reces. De in- en uitgangen van het station komen parallel aan de tunnelas, op de Rigasquare zelf.

Zoals een mol

Het centrale vierkant voor de kerk wordt uitgegraven en daarna afgedekt om ondergronds te werken, de zogenoemde ‘cut and cover’. De perrons komen dan onder het driehoekige gazon links – voor wie naar de Huart Hamoirlaan kijkt –, richting Helmetsesteenweg. (lees verder onder het plan)

plan metro riga '18

| Een plan in bovenaanzicht van het nieuwe metrostation Riga. De kerk bevindt zich onderaan op deze plattegrond.

Wat de graafmethode betreft, heeft de Brusselse regering aan Beliris gevraagd om voor dit deel van de werken twee opties op te nemen in de effectenstudie.

“Ofwel opnieuw cut and cover: het uitgraven van de sleuf voor de perrons van bovenaf”, somt Beliris-woordvoerster Elien De Swaef op. “Ofwel een galerij, een ondergrondse gang graven vanuit de centrale kubus, zoals een mol zou doen.” (lees verder onder de foto)

Rigasquare bomen

| Zo ziet de 'linkse driehoek' op de Rigasquare er nu uit

Het voordeel is dat bij die laatste techniek de bijzondere bomen op het plein – onder meer witte paardenkastanjes, Kaukasische vleugelnoten en rode beuken – kunnen blijven staan. "Nadeel is dat het moeilijker is: de graafwerken kunnen enkel handmatig gebeuren", legt De Swaef uit.

Bomen uitgraven en verplaatsen

Niet te verwaarlozen is ook het verschil in kostprijs: de variant met cut and cover zou ongeveer 49 miljoen euro kosten. In die kostprijs zit het uitgraven en verplaatsen van vier opmerkelijke bomen inbegrepen – zonder garantie op succes, tegen een kostprijs van 300.000 euro per boom.

Als Brussel zo veel mogelijk van de bomen in leven wil houden, is de galerijmethode aangewezen. Die zal volgens Beliris naar verwachting 60 à 65 miljoen euro kosten. Een verschil van ruim 10 miljoen dus. Volgens Le Soir zouden 37 bomen daar getroffen door worden, tegenover 50 bij de cut and cover.

Het openbaar onderzoek voor de effectenstudie zal in december 2018 plaatsvinden, de studie start in februari of maart 2019 en duurt ongeveer een jaar. Daarna hakt de regering de knoop door.

Rigasquare bovenzicht

| Rigasquare, groene long nabij het Schaarbeekse station

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Schaarbeek , Stedenbouw , Mobiliteit , metro Noord , Riga , Rigasquare , Beliris , Pascal Smet

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni