Beliris kan bij de bouw van Metro Noord een station aanleggen onder de François Rigasquare in Schaarbeek. De Brusselse regering besliste donderdag om het plein niet te beschermen, maar er wordt wel een 'vrijwaringszone' afgebakend waarbinnen bepaalde bouwvoorwaarden gelden. De Huart Hamoirlaan naar het station van Schaarbeek wordt wel beschermd.
Metrostation onder Rigasquare komt er
Lees ook: Regering wil Rigasquare niet beschermen
In de plannen voor de uitbreiding van de metro naar het noorden had bouwheer Beliris, een federaal fonds dat grote projecten in het Brussels gewest financiert, een station gepland op de Rigasquare. Daarom dienden de gemeente Schaarbeek en de vzw Brussel Natuur een aanvraag in tot bescherming van de square en de Hamoirlaan, die het plein met het station van Schaarbeek verbindt.
Vrijwaringszone
De François Rigasquare werd in het begin van vorige eeuw aangelegd en wordt door bomen afgeboord. De heren- en burgerwoningen zijn gebouwd in de Beaux-Arts-, Art Déco- en eclectische stijl. Donderdag boog de Brusselse regering zich over de adviezen van de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen, de MIVB, Brussel Mobiliteit en Beliris.
Volgens minister-president Rudi Vervoort (PS) heeft de regering rekening gehouden met de wensen van Monumenten en Landschappen om de meest geschikte juridische formule te vinden om de bescherming van het patrimonium te verzoenen met de bouw van een metrostation. De regering besliste om de Huart Hamoirlaan te beschermen en voor de François Rigasquare een beschermingszone in te stellen waarbinnen bepaalde voorwaarden gelden.
"Een vrijwaringszone is een gebied rondom een beschermd goed", legde Wiebe Verhoeven van de Brusselse Directie Monumenten en Landschappen eerder uit bij BRUZZ. "Binnen die zone moeten de zichten op of vanuit een beschermd goed gevrijwaard blijven." Adviezen over vrijwaringszones zijn richtinggevend, adviezen over beschermde gebieden vooralsnog bindend.
Bouwaanvraag aangepast
Beliris moet nu een aanpassing doen van haar bouwaanvraag voor de Rigasquare om de inrichting van het plein, de assen en de symmetrie te behouden. Voorts moeten de bomen, die zich in een bijzonder gezonde staat bevinden, behouden blijven.
Elke omgehakte boom moet vervangen worden. Volgens Vervoort moet de toegang tot het station gebouwd worden in respect met het plein, wat betekent dat het oorspronkelijke ontwerp zal moeten vervangen worden door een bescheidener versie.
Het gewest en Beliris engageren zich dat de square na de werken zal gerestaureerd worden. "Het metroproject is een uitgelezen kans om de mobiliteit in Schaarbeek, en het algemeen Brussel, te verbeteren, maar ook om de square op te smukken naar de geest van de ontwerpers," aldus nog Rudi Vervoort.
Lees meer over: Schaarbeek , Stedenbouw , metro Noord , Rigasquare
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.