| De Sint-Katelijnestraat vandaag: drukke bedoening, krappe trottoirs.

Stad wil autovrije Sint-Katelijnestraat

Kris Hendrickx
© BRUZZ
29/11/2019

De begroting van de Stad Brussel omvat een heraanleg van de Sint-Katelijnestraat op één niveau. Op termijn wil de Stad de straat graag helemaal autovrij maken. Handelaars en bewoners worden betrokken bij de toekomst van de straat.

De Sint-Katelijnestraat is vandaag een drukke handels- en horeca-as tussen het gelijknamige plein en de voetgangerszone, die al begint in de Paul Devauxstraat. Wie de straat niet weet liggen, kent wellicht wel namen als Café Monk, Atelier Dierendonck, Amadeo of Bar des Amis in de straat.

'De parkeerplaatsen kunnen deels door terrassen worden ingenomen.'

Bart Dhondt (Groen)

Brussel Kiest 2018 Brussel-Stad Groen Bart Dhondt klein

Het stadsbestuur zal de straat de volgende jaren heraanleggen op één niveau. In eerste instantie wordt het een woonerf, een zone 20 dus waar voetgangers voorrang hebben op het autoverkeer. Dat bevestigen schepenen van Stedenbouw Ans Persoons (Change.brussels) en Bart Dhondt (Groen) in de marge van de voorstelling van de begroting.

In het kader van de heraanleg zullen ook parkeerplaatsen verdwijnen. “Die kunnen deels door terrassen worden ingenomen”, legt Bart Dhondt uit.

De ambitie van de Stad reikt echter verder. “We willen het autoverkeer er stapsgewijs verminderen,” zegt Persoons. “Je voelt dat de straat vandaag te krap is voor de verschillende weggebruikers. Op termijn willen we graag naar een autovrije straat.”

Samen met de buurt

De twee schepenen benadrukken dat ze de overgang naar een voetgangerszone er niet gewoon willen doorduwen, maar de toekomst van de straat willen uittekenen met de bewoners en handelaars.

'De straat is vandaag te krap voor al die weggebruikers.'

Ans Persoons (Change.brussels)

Ans Persoons (Change.Brussels)

De omvorming van de Sint-Katelijnestraat tot een wandelas past ook binnen het voorstel van het Brussels Centre Observatory vorig jaar. Die denktank stelde voor om de grote voetgangerszone op de centrale lanen te verbinden met vier wandelassen die tot aan de Kleine Ring en verder reiken. En laat één van die assen in het voorstel nu net via de Sint-Katelijnestraat en de Vlaamsesteenweg lopen (zie kaart onder het artikel).

Een concreet plan om ook de Vlaamsesteenweg aan te pakken en om te vormen tot een voetgangerszone is er nog niet.

voetgangersassen

Overzicht van voorstel voor voetgangersassen door het centrum, onder meer van de voetgangerszone tot aan de Vlaamsepoort.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad , Stedenbouw , Mobiliteit , voetgangerszone , Sint-Katelijnestraat , Bart Dhondt , Ans Persoons

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni