Atenor en AG-Real Estate hebben de bouwaanvraag ingediend voor het nieuwe CCN-gebouw. Er staan in het voorstel vier torens op de bestaande sokkel, met daarrond pleinen. De gevel van het oude stationsgebouw van Brussel Noord zal terug zichtbaar zijn. Opmerkelijk: op het Noordplein komt een bijkomende toren van zo'n twintig verdiepingen.
Torens en pleinen op sokkel van het oude CCN-gebouw
Lees ook: Groen licht voor sloop CCN-gebouw
Het Communicatiecentrum Noord (CCN), dat tegen het Noordstation aanleunt, gaat tegen de vlakte. De afbraakwerken zijn deels al begonnen, nadat Atenor en AG Real Estate een afbraakvergunning kregen.
Er komen nu ook details naar boven over de nieuwe gebouwen die er gaan herrijzen. Het monolitische CCN-gebouw, dat vroeger de administraties van het Brussels Gewest huisvestte, zal vervangen worden door verschillende torens die op de bestaande sokkel zullen worden gebouwd. De plannen zijn getekend door Architectes Assoc+, samen met TVK en Multiple.
Door het ontwerp komt er openbare ruimte vrij, en zal het Noordstation, een gebouw ontworpen door Paul en Jacques Saintenoy, terug, deels, zichtbaar zijn. De pleinen kijken uit over het Simon Bolivarplein en het Rogierplein.
De bouwdichtheid gaat fors de hoogte in - de totale oppervlakte stijgt met 67% - zo blijkt uit de vergunningsaanvraag. De kantooroppervlakte stijgt van 79.000 naar 92.000 vierkante meter. Er komt veel winkelruimte bij (van 3.200 naar 8.000 vierkante meter). En er komt maar liefst voor 50.000 vierkante meter aan woningen bij.
Dat laatste past in het plan van de Brusselse regering om van de Noordwijk een meer gemengde buurt te maken.
Om dit alles te bereiken zullen er vier torens van 20 à 30 verdiepingen worden gebouwd (lees verder onder foto).
Opmerkelijk is de toren van zo’n tachtig meter hoog die op het Noordplein wordt gebouwd. Dat is het wat onopvallend, non-descript plein voor het CCN-gebouw, waar vandaag de bussen in en uitrijden. Het gebouw zal de hoek maken met de Vooruitgangsstraat.
De Brusselse regering heeft daarvoor het Gewestelijk Bestemmingsplan moeten wijzigen. Dat gebeurde in de zomer van 2020. Volgens de Brusselse regering stond het perceel verkeerdelijk ingeschreven als ‘weg’, terwijl het bedoeld was als ‘administratieve zone’. Het breidt in ieder geval de bebouwbaar oppervlakte aanzienlijk uit.
Busstation
Hoe de mobiliteit onder de sokkel zal worden georganiseerd is nog niet helemaal duidelijk. In de plannen van de Atenor en AG Real Estate verdwijnt een van de twee tunnels die door De Lijn en MIVB worden gebruikt. De tunnel moet plaats maken voor een shoppingcenter.
De ene tunnel moet dan in twee richtingen worden gezet. Het idee is om op het resterende stuk van het Noordplein een dynamische bushalte te maken, waar zowel MIVB- als De Lijn bussen af- en aanrijden.
De openbare vervoersmaatschappijen bekijken nu hoe de bussen in de tunnel kunnen stationneren maar eenvoudig wordt dat niet.
Ook hoe de toegang tot de ondergrondse (pre)metro- en het treinstation er zullen uitzien is nog niet bekend, maar Smet kondigde een tijd geleden aan dat reizigers rechtstreeks van het Simon Bolivarplein naar de stations zullen kunnen.
Openbaar onderzoek
Het nieuwe CCN-gebouw is volledig in privéhanden. AXA, AG Real Estate en Atenor kochten in 2019 de aandelen van het Brussels Gewest voor zo'n 60 miljoen euro en tekenden een overeenkomst voor de ontwikkeling van een nieuw project. In de herfst van 2021 kregen bouwpromotor Atenor en AG Real Estate alle aandelen in handen.
De administratie onderzoekt nu de bouwaanvraag. Dat zal vermoedelijk in 2023 in openbaar onderzoek gaan.
Lees meer over: Schaarbeek , Stedenbouw , Atenor , CCN-gebouw , AG Real Estate , Paul en Jacques Saintenoy , Brussel Noord , Busstation De Lijn , Noordwijk