Brussel maakt Collecto veiliger: volg de taxi via een app

MVDH
29/06/2023

Sinds 15 mei is de collectieve taxidienst Collecto opnieuw iedere dag in heel het Brussels Gewest beschikbaar tussen 23 uur ‘s avonds en 6 uur ‘s morgens. Goed nieuws voor de nachtraven, want zij kunnen nu opnieuw voor 6 euro per gebruiker voor hun deur worden afgezet. Bovendien heeft het Gewest de taxi's ook veiliger gemaakt.

Dat blijkt uit het antwoord van minister-president Rudi Vervoort (PS) in de Commissie Binnenlandse Zaken op een vraag van Clémentine Barzin (MR). Zij verwees naar de verkrachting in 2019 van een ULB-studente door een man die zich voordeed als een Collecto-chauffeur en vroeg zich af of er intussen maatregelen waren genomen om dergelijke drama’s te vermijden.

Vervoort wees erop dat alle voertuigen die worden gebruikt voor betaald vervoer een kentekenplaten hebben die begint met een "T". Daarnaast is het voortaan ook mogelijk om je specifieke Collecto-taxi te volgen via de Collecto-app en kan je hem ook onderscheiden van andere taxi’s door middel van een sticker met het logo van Collecto.

Sinds de heropstart van Collecto mogen ook alle chauffeurs (dus zowel van straat- als van standplaatstaxi's) Collecto-ritten verzorgen zonder aangesloten te zijn bij Taxis Verts, het bedrijf dat in 2019 de aanbesteding voor de exploitatie van Collecto binnenhaalde. Ook zij moeten echter zo een sticker aanbrengen, bevestigde de minister-president. Sinds oktober 2022 moeten al deze chauffeurs nu ook over een getuigschrift en een certificaat van vakbekwaamheid beschikken.

Database aanleggen

In de toekomst is het ook de bedoeling om een soort database te gaan gebruiken voor het monitoren van onder meer de bestuurdersgegevens, het soort ritten en de duur van een Collecto-rit. “Dat zal helpen om een beter inzicht te krijgen in de modale gewoonten en praktijken bij taxiritten, en het zal ook van onschatbare waarde zijn in het geval van een klacht.”

Op dit moment, ongeveer anderhalve maand verder, heeft Brussels Mobility slechts één klacht ontvangen van een gebruiker. “Deze klacht werd doorgegeven aan Taxis Verts, die het probleem snel heeft opgelost", aldus nog Vervoort.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni