De FOD Economie riep maandag via Twitter op om online aankopen tot het 'hoogst noodzakelijke' te beperken, om zo de leverdiensten niet onnodig te belasten. Enkele uren later ging de boodschap echter weer offline, na overleg met de retailsector.
FOD Economie zaait verwarring met advies over online aankopen
De niet-essentiële winkels zijn dicht om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Om hun verliezen in te perken, richten veel winkeliers zich tot onlineverkoop. Met succes, zo blijkt uit cijfers van marktanalist GfK: online brengt redding voor sectoren als electro en entertainment. De FOD Economie leek daar een rem op te zetten met een tweet.
"Nu de meeste winkels gesloten zijn, wil je misschien online een aantal aankopen regelen? Dat kan! Maar beperk je aankopen tot het hoogst noodzakelijke. Zo belast je leverdiensten niet onnodig", luidde het.
Nog geen overspoeling van de markt
Wouter Torfs van schoenenketen Torfs reageerde verrast. Hij lanceerde enkele dagen geleden samen met andere ondernemers een oproep om online te kopen bij lokale handelaren. Volgens hem slagen Bpost en PostNL er momenteel nog in om de levertermijnen kort te houden.
"Maximum een of twee dagen vertraging, meer niet." Torfs begreep de oproep dan ook niet, 'op een moment dat het essentieel is om de economie draaiende te houden'. "Ik zie dat mensen met enthousiasme aan de slag zijn. Mochten we mensen tekort hebben, staan er van de winkels te wachten om hun plaats in te nemen."
Bpost stelt sinds zaterdag een stijging in het aantal pakjes vast, maar zal zijn organisatie daarop afstemmen. "Door pakjes meer aan huis te leveren beperken we bovendien ook onnodige verplaatsingen van de bevolking", zegt Bpost-woordvoerder Barbara Van Speybroeck. Pakjes kunnen hier en daar wel een kleine vertraging oplopen, zegt ze.
Lees meer over: Brussel , Veiligheid , Samenleving , online aankopen , FOD Economie , coronavirus
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.