“Als het zo doorgaat moeten we zelfs mensen die reanimatie nodig hebben weigeren”. Arnaud Franchini, de CEO van privé-ambulancedienst NAAB in Brussel, is bezorgd om de stijgende hoeveelheid ambulances die ingezet moeten worden voor corona. Hij klaagt het gebrek aan wetgeving en duidelijke protocollen aan om alles in goede banen te leiden.
Privé-ambulancedienst zit aan limiet: ‘70% van ambulances zijn voor covid-patiënten’
NAAB is een van de private organisaties die instaan voor de ambulancediensten in Brussel. Sinds de coronacrisis is de druk op de zorgsector, en dus ook op het sanitair transport, aanzienlijk toegenomen. NAAB brengt patiënten niet alleen van hun thuis naar het ziekenhuis, maar verzorgt ook de transfers van patiënten tussen verschillende ziekenhuizen. Sinds de start van de tweede golf coronabesmettingen in Brussel worden covid-patiënten zoveel mogelijk gespreid tussen de ziekenhuizen, en zijn de ambulances bijgevolg veel drukker bezet.
Franchini spreekt van een heel snelle toename: “In september werden 10 procent van onze ambulances gebruikt voor covid-patiënten. In oktober was dat al 30 procent en vorige week vrijdag zaten we aan een alarmerende 70 procent. Als het zo verder gaat komen er vertragingen of moeten we mensen weigeren.”
Druk op ziekenhuizen zo snel mogelijk verlichten
Die 70 procent staat gelijk aan 43 transporten op 24 uur tijd waarvan 31 voor coronapatiënten waren. Drie daarvan moesten van thuis uit naar het ziekenhuis gebracht worden, de 28 anderen kregen transport van het ene naar het andere ziekenhuis. “Als er zo’n patiënten overgezet moeten worden, doen we dat zo snel mogelijk want de druk op de Brusselse ziekenhuizen moet zo snel mogelijk verlicht worden”, aldus Franchini.
Volgens de CEO van de ambulancedienst heeft een saturatie van hun transportmiddelen een direct gevolg voor mensen die al zwakker zijn, zoals patiënten die chemotherapie moeten volgen of een nierdialyse moeten krijgen.
“Bijna al ons transport is nu voor corona. Daardoor lopen we ook nog eens vertragingen op. We kunnen besmette coronapatiënten niet zomaar binnenbrengen in een ziekenhuis, daar komen strenge regels aan te pas. Bovendien moeten we de ambulance achteraf grondig desinfecteren.” De druk om het personeel, dat dagelijks zo’n honderden kilometers aflegt, is groot.
Gevaarlijk gebrek aan wetgeving?
De ambulancedienst eist van de regering een duidelijke wetgeving omtrent hun diensten, iets wat tot vandaag nog niet bestaat volgens Franchini. “Als een bakker morgen een ambulancedienst wilt beginnen, dan kan dat zomaar. Er is geen sanitaire organisatie in België en nog minder in Brussel.”
Normaal gezien behoudt NAAB minstens drie ambulances stand-by voor dringende interventies zoals reanimaties, maar door de coronacrisis kan de organisatie dat niet volhouden. Franchini pleit daarom voor een omlijnd protocol waarin bepaald wordt welke transporten voor corona zullen gebruikt worden en welke transporten voor andere urgente zaken. “Nu weet de regering amper wat we doen. Er is geen controle of we alles goed ontsmetten, of al ons materiaal aanwezig is. Dat is gevaarlijk”, besluit Franchini.
Lees meer over: Brussel , Veiligheid , NAAB ambulance , besmettingen corona
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.