De sector van de handel en diensten heeft verschillende maatregelen genomen in de strijd tegen het nieuwe coronavirus. Zo wordt het aantal klanten in de winkels beperkt tot één per 10 vierkante meter. Aan heel wat kassa's worden met plakband ook zones gecreëerd die de afstand tussen de klanten moet bewaren. De sector bekijkt of winkeltijd inperken tot een half uur per klant mogelijk is.
Supermarkten beperken aantal klanten en ruimte ertussen
De federatie van de Belgische handel en diensten besliste over de algemene maatregelen op basis van overleg met viroloog Marc Van Ranst. Het aantal klanten dat tegelijk een supermarkt mag bezoeken wordt beperkt tot één per 10 vierkante meter, er zal ook vaker schoongemaakt worden en ook handschoentjes en zeep worden in overvloed beschikbaar.
Klanten mogen slechts 30 minuten in de supermarkten blijven om hun boodschappen te doen. Zo wordt het wachten buiten beperkt, klinkt het. "We zijn nog aan het bekijken hoe we dat kunnen implementeren", legt Hans Cardyn uit. Cardyn benadrukt dat supermarkten altijd open zullen blijven en dat er nog steeds geen tekorten zijn. "Onze distributiecentra zijn tot de nok toe gevuld", aldus Cardyn. Volgens de woordvoerder zou het hamstergedrag binnenkort dan ook stabiliseren.
"Met de maatregelen die werden genomen zijn heel wat mensen extra gaan kopen, maar zullen ze binnenkort ook even wat minder nodig hebben", voorspelt Cardyn. Om de drukte in de supermarkten aan te kunnen, zoeken de supermarkten intussen naar oplossingen. "We zijn aan het zien hoe we maximaal personeel kunnen inzetten zodat er genoeg handen voorzien zijn", zegt Cardyn.
Ook wordt de optie overwogen om extra personeel aan te nemen, klinkt het.
Ook voor de non-foodsector van handel en diensten hebben de nieuwe maatregelen gevolgen. Zo moeten niet-essentiële winkels voortaan ook in de week sluiten. Cardyn wil daarop benadrukken dat de winkels "open" blijven, in die zin dat er online wel nog goederen als "kleren en koelkasten" besteld kunnen worden. "De thuislevering blijft voorzien", luidt het.
Sommige supermarktketens gaan nog verder in de strijd tegen het coronavirus. Zo wordt bij supermarktketen Delhaize bijvoorbeeld het gebruik van winkelmandjes geband, en wordt er ook opgeroepen om alleen te gaan winkelen. Delhaize geeft vanaf dinsdag ook tussen 8 en 9 uur expliciete voorrang aan 65-plussers.
Tape voor social distancing
Carrefour en Albert Heijn installeren dan weer schermen in plexiglas tussen elke kassa en de klanten. Bij de Franse keten zullen handschoenen en handgel beschikbaar zijn voor medewerkers. Een veiligheidsagent zal op het goed verlopen van alles voorzien.
Aldi laat niet meer dan 50 personen binnen in de winkels en vraagt om elektronisch te betalen. Aan de kassa's van de verschillende supermarkten duiken ook tapemarkering op om mensen op afstand van elkaar te houden. Een aantal foto's daarvan uit supermarkten in Schaarbeek en Brussel-Stad bereikten onze redactie.
Lees meer over: Brussel , Veiligheid , supermarkten , coronavirus
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.