4 dodelijke slachtoffers op 48 uur tijd. Dat is de trieste balans van een nieuw zwart weekend in het Brusselse verkeer. Onze redactie ontleedt de feiten en gaat naar de plek waar het laatste dieptepunt plaatsvond: het Philippe Werrieplein in Jette.
De bestuurder van 29 die zondagochtend aan dat plein een voetganger doodreed, droeg een enkelband voor diefstal en had drugs genomen. Na de zware knal pleegde hij vluchtmisdrijf en liet zijn passagier zwaargewond achter in het autowrak.
'Terreuraanslag'
Volgens het burgerinitiatief 1090/0, dat ijvert voor meer verkeersveiligheid in Jette, is het Philippe Werrieplein niet noodzakelijk een gevaarlijk punt in de gemeente. Bij handelaars uit de buurt horen we hetzelfde.
Op de Charles Woestelaan, van waaruit de bestuurder kwam aanrijden, wordt de verkeerslimiet evenwel vaker genegeerd. Volgens 1090/0 is het de mentaliteit die dringend moet veranderen. “Zo’n ongeluk vergelijk ik met een terreuraanslag,”’ zegt Jens De Schutter van 1090/0.
'Drugs steeds vaker probleem in het verkeer'
Maar het verkeer in Brussel eiste afgelopen weekend ook buiten Jette dodelijke slachtoffers. Zo werd op de Ring rond Brussel, in Anderlecht, een persoon dodelijk aangereden nadat hij op de snelweg liep.
Bij een verkeersongeval op de A12 in Laken zijn dan weer twee passagiers om het leven gekomen bij een crash ter hoogte van de afrit Basiliek. De 26-jarige bestuurder, de enige overlevende van het ongeluk, reed net als die in Jette onder invloed van drugs. BRUZZ spreekt erover met Stef Willems van verkeersveiligheidsinstituut VIAS. Die ziet het probleem de laatste tijd toenemen.
Lees meer over: Anderlecht , Brussel , Jette , Laken , Veiligheid , Mobiliteit , verkeersveiligheid , verkeersongeval , Philippe Werrieplein , vluchtmisdrijf , 1090/0 , Charles Woestelaan , Vias , Stef Willems
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.