BRUZZ dook in de eigen archieven voor een overzicht van het voorbije jaar en ging met enkele experten praten. Zij blikken terug op een voor de hoofdstad bijzonder bewogen jaar. 2017 lijkt het jaar van de graaipolitiek. Maar volgens professor politieke wetenschappen Dave Sinardet (VUB) is het glas halfvol. Al erkent ook hij dat er in Brussel nog wat werk aan de winkel is.
| VUB-politicoloog Dave Sinardet: "Ik pleit al lang voor een sterke machtsverschuiving van gemeenten naar gewest, zoals de Vlaamse politici.
Zes maanden na Samusocial blijft bij veel burgers onbegrip hangen. En woede. Vooral de PS moet het daarbij ontgelden. “Toch zijn er uit 2017 positieve zaken voortgekomen,” zegt Sinardet. “Door het Samusocialschandaal komt er eindelijk schot in de zaak wat transparantie betreft: het Brussels parlement stemde eind november over strengere regels hierrond. But the proof of the pudding is in the eating: wie de regels overtreedt, moet in de toekomst sancties opgelegd krijgen. En het blijft een gemiste kans dat er geen decumul is doorgevoerd.”
Is het niet zonde dat de politiek nood heeft aan een schandaal om maatregelen te nemen?
Dave Sinardet: Natuurlijk, maar zo werkt het wel. Nadeel is dat schandalen als dat rond Samusocial er vaak toe leiden dat één persoon geviseerd wordt, van wie de carrière gehypothekeerd wordt. Terwijl die vaak een product is van een systeem dat niet structureel wordt hervormd.
Mayeur werd onheus behandeld?
Dave Sinardet: Laat me duidelijk zijn: Mayeur ging erg ver. Maar het systeem laat politici nu eenmaal toe bij te verdienen. We kunnen niet verwachten dat ze heiliger zijn dan de paus. Vandaar mijn pleidooi voor structurele hervormingen. Het ontslag van Mayeur mag niet los van interne en nationale partijbelangen gezien worden. Moest Ans Persoons (SP.A) ontslag nemen als Brussels schepen? Waarschijnlijk niet. Maar de SP.A wou afstand nemen van de PS, en zo geschiedde.
Ik begrijp nog steeds niet wat Benoît Lutgen bezielde.
Net zoals ook het CDH in juni zei dat er met de PS niet meer te regeren valt.
Dave Sinardet: Ik begrijp nog steeds niet wat Benoît Lutgen (CDH) bezielde. Hij nam zijn besluit in Bastogne (waar hij burgemeester is, red.), zonder rekening te houden met de Brusselse realiteit. Een nieuwe regering op poten proberen te zetten zonder dat eerst af te toetsen bij Défi-voorzitter Olivier Maingain, dat is toch krankzinnig?
Ook de kiezer neemt het Lutgen niet in dank af.
Dave Sinardet:Het bilan oogt pover. Het draaide op niets uit in Brussel, het CDH flirt met de kiesdrempel, de relaties met de PS zijn verzuurd. Het enige waar Lutgen in geslaagd is, is Maingain opnieuw heel populair maken.
Tegen wil en dank zitten de PS en het CDH nog steeds samen in de Brusselse regering. Wat kan daar nog uitkomen?
Dave Sinardet: De verwachtingen lagen sowieso al laag, omdat de verkiezingen dichterbij komen. Rudi Vervoort (PS) is dan ook niet de meest krachtdadige leider. Eigenlijk was Laurette Onkelinx (PS) beter geschikt voor zijn functie, maar zij bleef in 2014 liever federaal actief omdat ze dacht dat de regering-Michel snel zou vallen. Brussel heeft een nijpend tekort aan politici met een toekomstvisie voor de stad.
Er moet één Brussels beleid komen.
Hoe moet het dan wel?
Dave Sinardet: Er moet één Brussels beleid komen. Ik pleit al lang voor een sterke machtsverschuiving van gemeenten naar gewest, zoals de Vlaamse politici. Maar zij houden helaas ook taboes in stand. Willen ze echt een sterk gewest, dan moeten ze de rol van de gemeenschappen durven in vraag te stellen. Dat je geen tweetalige lijsten kan indienen voor de Brusselse verkiezingen is al helemaal aberrant. En dan is er het taboe rond de verstrengeling tussen stad en rand. Bekijk je het samenvoegen van Brusselse politiezones werkelijk vanuit een veiligheidsperspectief, waarom kan dan bijvoorbeeld Vilvoorde daar niet bij?
Kijk op 2017
Lees meer over: Brussel , actua , Kijk op 2017 , Dave Sinardet
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.