Audi overweegt vroeger te stoppen met de productie van de Audi Q8 e-tron op de site in Vorst en zal herstructureren. Dat heeft de autoconstructeur dinsdagavond meegedeeld na afloop van een bijzondere ondernemingsraad. Als er geen alternatieven worden gevonden, bestaat de kans dat de fabriek de deuren zal moeten sluiten. Volgens vakbondvertegenwoordigers zijn er alleen al dit jaar 1.410 jobs bedreigd en is er geen toekomstperspectief meer.
Audi Brussels kondigt intentie tot herstructurering aan, dit jaar al 1.400 jobs bedreigd
De autoconstructeur heeft een intentie tot herstructurering meegedeeld, aangezien de Q8 e-tron het enige model is dat momenteel in de fabriek wordt gemaakt. De directie van de fabriek zal samen met de verantwoordelijke sociale partners oplossingen voor de site bespreken. Er werken zowat 3.000 vaste medewerkers.
"De aankondiging van het voornemen is nog geen beslissing. Toch beroert dit nieuws onze medewerkers en ook mezelf. Het is belangrijk om een transparante en constructieve dialoog te hebben in het proces dat nu volgt. We zullen rekening houden met alle zienswijzen," zegt Volker Germann, CEO van Audi Brussels.
Vraag daalt
De vraag naar de Q8 e-tron daalt. Het is daarom dat Audi het productie-einde in Vorst te vervroegen. Met die verklaring start de informatie- en consultatieprocedure in overeenstemming met de Belgische wetgeving.
Toch zijn er volgens Audi ook "structurele uitdagingen" verbonden aan de site in Vorst. Zo is de fabrieks-lay-out door haar bijzondere ligging dicht bij de stad moeilijk te veranderen. Ook zijn er hoge logistieke kosten. In zijn geheel leidt dat tot hoge productiekosten in Brussel in vergelijking met andere locaties, stelt Audi na onderzoek.
'Geen toekomstperspectief'
Volgens vakbondvertegenwoordigers zijn er dit jaar al 1.410 jobs bedreigd. De noodprocedure volgens de wet-Renault is dan ook opgestart.
Door de lagere productiecijfers dreigen meer dan duizend arbeiders en een honderdtal bedienden te moeten afvloeien. De productie van de Audi Q8 e-tron zou dit jaar terugvallen tot maximaal 25.000 wagens. In 2025 zouden er nog 6.000 Audi's van de band rollen. "Vanaf 2026 is er geen toekomstperspectief", zegt Ronny Liedts van ACV. "Ook alternatieven zijn voorlopig niet in zicht."
Toekomst al tijd onzeker
De toekomst van de fabriek is al een tijd onzeker. In februari werd meegedeeld dat de Q8 e-tron, het enige model dat in Vorst wordt gebouwd, vanaf 2027 in Mexico zal worden gemaakt. In maart raakte bekend dat 371 uitzendkrachten hun baan in de fabriek verloren omdat de productiesnelheid zou worden afgebouwd.
De regering legde de Duitsers daarop een reeks steunmaatregelen voor, in de hoop de toekomst van de fabriek veilig te stellen.
De band in de fabriek ligt regelmatig stil, met tijdelijke werkloosheid tot gevolg. Dat is ook nu het geval: de komende twee weken, tot aan de vakantie, is er geen productie. Bij Audi Brussels werden vorig jaar 53.555 elektrische wagens gebouwd, 7 procent meer dan in 2022.
Audi Brussels
Lees meer over: Vorst , Economie , Audi Brussels