Bij Audi Brussels in Vorst hebben de vakbonden en directie donderdag samengezeten in het kader van de procedure van de Wet-Renault. De wagenbouwer had bij aanvang van de zomer een intentie tot herstructurering aangekondigd. Vrijdag houdt de directie van Audi een personeelsvergadering in Vorst Nationaal.
Bijzondere ondernemingsraad Audi afgelopen, vrijdag personeelsvergadering Vorst Nationaal
De vakbonden bij Audi Brussels hebben donderdag "geen enkel concreet antwoord gekregen tijdens de bijzondere ondernemingsraad", zo hekelt hoofdafgevaardigde Franky De Schrijver van metaalbond ABVV-MWB na afloop. "Amateuristisch", klinkt het bij vertegenwoordigers van ACV-Metea.
De directie deelde niets mee dat nog niet geweten was, zo klaagt De Schrijver. Zo hamerde ze volgens de vakbondsman op de grote logistieke kost voor de fabriek, verbonden aan de kleine volumes die ze produceert. Ook op de dalende vraag naar het model Q8 werd gewezen. "Een vergadering waar we niets van opgestoken hebben", besluit hij.
'Weinig details'
Voor Jan Baetens, secretaris bij metaalvakbond ACV-Metea, was de vergadering "behoorlijk amateuristisch voorbereid". "Er is heel weinig detailinformatie gegeven. We hadden heel wat vragen doorgegeven waar we een antwoord op verwachtten, maar tot onze spijt (...) hebben we heel weinig info gekregen."
Audi benadrukt wel steeds de volumedaling, waardoor de leverancierskosten heel hoog worden, stelt Baetens. Die hoge kosten zouden voor Audi niet te maken hebben met de personeelskost an sich, klinkt het.
Volgens Ronny Liedts, hoofdafgevaardigde van ACV-Metea, kwam de directie met "één slide met algemeenheden" op de propppen, "maar niets in detail uitgewerkt". "We zijn maar aan vijf van het dertigtal vragen geraakt tijdens de vergadering."
Vrijdag informeert de directie het personeel in Vorst Nationaal, en tot onvrede van de bonden niet in de fabriek zelf. "Ze hebben ons verwittigd dat het personeel gefouilleerd zal worden. Ze moeten ook hun personeelsbadge tonen", aldus Liedts.
De bonden verwachten alleszins geen al te grote opkomst in de concertzaal. "Er is bij onze medewerkers heel wat onvrede over het feit dat het in Vorst Nationaal is. De personeelsbadge tonen zal wel geen probleem zijn, maar fouilleren vinden ze wel een probleem." Ook het feit dat het niet in de fabriek plaatsvindt, kan niet op veel begrip rekenen, stelt Liedts.
Fouilleren
"De mensen schatten dat fouilleren heel negatief in. We mogen zelfs onze eigen fabriek niet in", vult Franky De Schrijver van ABVV aan.
Volgende week zouden volgens de ACV-vertegenwoordigers en vakbondssecretaris Olivier Van Camp van BBTK de eerste stappen richting de heropstart van de fabriek gezet worden. De directie plant volgens hen dan woensdag te starten met de bevoorrading via de toeleveranciers, om de periode nadien progressief de verschillende productieafdelingen op te starten.
De bonden zitten vrijdagochtend ook samen met ontslagnemend Brussels minister van Werk Bernard Clerfayt (Défi). Bonden en directie komen op 3 september opnieuw samen voor de volgende bijzondere ondernemingsraad in het kader van de procedure volgens de wet-Renault. "Zeker tot dan blijft het personeel van Audi Brussels in onzekerheid zitten", zo zegt Liedts aan BRUZZ. "Want ze mogen van de wet vrijdag geen andere info meegeven dan wat ze vandaag tegen ons hebben gezegd."
Scenario's
Audi had op 9 juli een intentie tot herstructurering aangekondigd voor de Brusselse fabriek, waarbij mogelijk al 1.500 banen verdwijnen in oktober, en volgend jaar mogelijk nog eens meer dan 1.100.
Eind 2025 zouden dan mogelijk de laatste jobs verdwijnen. Audi benadrukte dat het om een intentie gaat en dat er nog geen definitieve beslissing is voor de fabriek die goed is voor ongeveer 3.000 directe banen. Verscheidene opties zijn mogelijk, zoals de komst van een nieuw model, de productie van onderdelen voor andere fabrieken en zelfs externe investeerders. Zonder alternatief dreigt evenwel de stopzetting van de productie.
Intussen is de fabriek al verscheidene weken dicht, niet alleen wegens een collectief verlof maar ook vanwege te weinig vraag naar de Q8 e-tron, de grote elektrische SUV die er wordt gemaakt.
Audi Brussels
Lees meer over: Vorst , Economie , Audi Brussels , Audi Vorst
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.