De raad van toezicht van Audi Brussels heeft donderdag besloten om het informatie- en consultatieproces in het kader van de Wet-Renault, dat in juli werd opgestart, af te sluiten. Hiermee staat het definitief vast dat de autoproductie in de Brusselse vestiging op 28 februari 2025 zal worden stopgezet en dat de fabriek zal worden gesloten.
Directie Audi sluit consultatiefase eenzijdig af: sluiting op 28 februari nu definitief
"Ons doel was om het informatie- en raadplegingsproces samen met de sociale partners af te ronden, met inbegrip van een sociaal plan voor de werknemers. Helaas hebben de sociale partners een zesde, verder verbeterd aanbod van de directie van Audi Brussels verworpen. Wij betreuren dit ten zeerste", zegt woordvoerder Peter D'hoore in een reactie.
Het bedrijf zal nu aan al zijn werknemers "een vrijwillige bedrijfsbonus bovenop de wettelijke ontslagvergoeding" bieden. Woensdagnacht zei de woordvoerder al dat het gaat om "een zeer fair aanbod". De vergoeding ligt "meer dan twee keer zo hoog als wettelijk verplicht", klinkt het donderdagnamiddag. Alle personeelsleden krijgen ook ondersteuningsprogramma's aangeboden. "Die omvatten coachingprogramma's en zogenaamde outplacementdiensten", aldus D'hoore.
Gerd Walker, lid van de directieraad bij moederbedrijf Audi AG en verantwoordelijk voor de productie, noemt de sluiting "een pijnlijke beslissing". "Voor mij persoonlijk was het de moeilijkste beslissing die ik ooit in mijn professionele leven heb genomen."
"De afgelopen maanden hebben we alle denkbare alternatieven voor de Brusselse vestiging geanalyseerd en intensieve gesprekken gevoerd met de sociale partners. Helaas zijn we er niet in geslaagd om een geschikt project voor een nieuw voertuig te vinden binnen de groep of alternatieve gebruiksmogelijkheden die economisch haalbaar zijn. Er is ook geen externe investeerder met een duurzaam concept om de fabriek en haar personeel over te nemen", aldus Walker. Hij betreurt ook dat er geen sociaal plan met de sociale partners kon worden bereikt. "We waren tot het einde bereid om compromissen te sluiten."
Audi Brussels
Lees meer over: Vorst , Economie , Audi Brussels , Audi Vorst , Wet Renault