Voor Brussels minister van Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) is de nieuwe vergunning die zijn Vlaamse collega Zuhal Demir (N-VA) heeft afgeleverd voor Brussels Airport "een gemiste kans omdat die onvoldoende de gezondheid en het welzijn van de omwonenden garandeert". Hij overweegt om na analyse de Brusselse regering voor te stellen om hiertegen in beroep te gaan, stelt hij vrijdag in een mededeling. De vakbond benadrukt dat nachtvluchten essentieel zijn voor de luchthaven zelf, maar ook voor het economisch gebeuren in België.
Maron vindt dat nieuwe vergunning Zaventem gezondheid schaadt, vakbond wijst op jobbehoud
De Brusselse regering had in haar advies gevraagd het aantal bewegingen te beperken tot 220.000 per jaar, de Brusselse geluidsnormen te respecteren, de nachtvluchten te schrappen en een vernieuwing van de vloot op te leggen, voor minder luidruchtige vliegtuigen.
Ook de Vlaamse administratie ging in haar advies in dezelfde richting, zij het minder ambitieus, aldus nog Alain Maron. Maar minister Demir heeft beslist om haar eigen administratie niet te volgen en een plafond van 240.000 vluchten op te leggen met een veel tragere vermindering van de geluidsoverlast tegen 2032.
De Ecolo-minister betreurt dat "de vragen van de Brusselse regering, die de gezondheid en het welzijn van de omwonenden wilde beschermen", onvoldoende in rekening genomen werden. "We moeten besluiten dat de Vlaamse regering het welzijn en de gezondheid van tienduizenden omwonenden van de luchthaven, Vlamingen, Brusselaars en Walen heeft opgeofferd voor kortetermijnbelangen van de luchthaven", stelt Maron nog.
De Brusselse minister gaat de vergunning nu grondig analyseren en als die analyse zijn eerste indruk bevestigt, zal hij de Brusselse regering voorstellen om in beroep te gaan.
'Best wel een streng kader'
De socialistische vakbond BTB-ABVV benadrukt dat nachtvluchten essentieel zijn voor de luchthaven zelf, maar ook voor het economisch gebeuren in België.
"Tal van bedrijven in Vlaanderen, Brussel én Wallonië hebben deze nodig om hun activiteiten te vrijwaren en in de toekomst verder te ontwikkelen", klinkt het. "Ook de werknemers van de luchthaven willen rustig kunnen slapen", zegt Frank Moreels, voorzitter van BTB-ABVV. "Dat zij hun job zouden kunnen verliezen, daar liggen ze 's nachts wakker van. Uiteindelijk spreken we over 64.000 werknemers die rechtstreeks of onrechtstreeks werk hebben dankzij de economische activiteiten op de luchthaven."
Het kader dat de Vlaamse regering vrijdag vastlegde is volgens BTB-ABVV "echter geen carte blanche". "Het is best wel een streng kader. En hoewel we begrijpen dat verschillende belangen met elkaar worden afgewogen - economische belangen, milieu en volksgezondheid - vragen we ons af of het kader niet al te restrictief is met het oog op te toekomst. Minister Demir legt het plafond voor het totale aantal vliegbewegingen bijvoorbeeld op 240.000 vluchten per jaar vanaf 2032. Dat moet een groeiscenario van 13 procent nog steeds mogelijk maken. Vraag is of dat voldoende is om de activiteiten en de groeimogelijkheden van onze nationale luchthaven te vrijwaren?", besluit de vakbond.
Lees meer over: Economie , Alain Maron , Zuhal Demir , omgevingsvergunning , Zaventem Airport , Burgerforum Luchthavenregio , luchthaven
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.