Svea Vermassen

| "Er zijn families van vijf die allen in de fabriek werken," weet Michaël, werknemer en mede-organisator van de samenkomst.

Ontgoocheling en verontwaardiging aan poort Audi Vorst: 'Maanden met onze voeten gespeeld'

SV
© BRUZZ
11/07/2024

Rookbommen en een versperde Britse Tweede Legerlaan: de 300 werknemers van Audi Vorst die donderdag samenkomen aan de fabriekspoorten zijn verontwaardigd over "het gebrek aan respect" van de directie. De intentie tot herstructering die dinsdagavond tijdens een bijzondere ondernemingsraad bekendraakte, zou al maanden grondig voorbereid zijn. "Zonder transparante communicatie", verklaart Ronny Liedts, hoofdafgevaardigde van ACV-CSC Metea.

In de Britse Tweede Legerlaan in Vorst weergalmt het geluid van rookbommen. Driehonderd werknemers hebben er verzameld voor de Audifabriek. Tijdens de betoging, die voorts vreedzaam verloopt, zoeken de personeelsleden steun bij elkaar. Velen zijn al decennialang collega's, maar daar dreigt in de komende maanden voor meer dan 2000 werknemers een einde aan komen.

Het fatale nieuws werd dinsdagavond door CEO Volker Germann aangekondigd tijdens een bijzondere ondernemingsraad. Officieel gaat het over een 'intentie tot herstructerering', maar experts en vakbondsafgevaardigden zijn het er unaniem over eens dat er geen toekomstperspectief meer is voor het autobedrijf. Dat is een gevolg van de tegenvallende verkoop van de elektrische Q8 e-tron, waarvan de productie vervroegd zal stoppen.

Ronny Liedts (59), de hoofdafgevaardigde ACV-CSC Metea, fietst al 35 jaar plichtsbewust vanuit Oost-Vlaanderen naar zijn werkplek in Vorst. Aan die dagelijkse routine komt nu mogelijks een einde. "Ik had hier graag mijn carrière afgemaakt", zegt Liedts, "maar dat vooruitzicht is momenteel erg onzeker."

Dat de vooruitzichten voor de fabriek niet rooskleurig waren, wisten de werknemers al een hele tijd. Zo werd er in maart al gecommuniceerd dat de Duitse autofabricant de productie van de Q8 in 2027 zou verplaatsen naar Mexico. Dat maatregelen onvermijdelijk waren, daar hadden verschillende werknemers zich al naar geschikt. Toch is de verbijstering donderdag nog duidelijk af te lezen van de gezichten. "We werken ons kapot", vertelt Valérie, "en in ruil behandelen ze ons als beesten." Vijfentwintig jaar werkt ze intussen voor Audi in Vorst, maar haar gevoel kan kort samengevat worden: "We zijn gedegouteerd."

*lees verder onder de tekst


Geslepen communicatie

Die mix van ontgoocheling en verontwaardiging heeft volgens Liedts alles te maken met de manier waarop de herstructering werd aangekondigd door de directie. "Zij losten de voorbije maanden altijd maar halve waarheden", aldus Liedts, "en communiceerden op een geslepen manier."

Dat de werknemers twee weken voor de jaarlijkse vakantie op tijdelijke werkloosheid zijn gestuurd, is volgens de vakbondsman geen toeval. "Deze herstructurering is heel goed voorbereid, zonder de personeelsleden daarbij te betrekken."

Ook al benadrukte Germann tijdens de bijzondere ondernemingsraad dat het nog niet over een finale beslissing gaat, toch heerst er vandaag weinig optimisme over een mogelijke oplossing. "Ze spelen al maanden met onze voeten," verklaart Valérie. Het bedrijf zou een week voor de aankondiging verschillende maatregelen hebben genomen uit angst voor protest.

Volgens Liedts zou het gaan om veiligheidsagenten met honden en afgeschoren hagen om de camerabeelden goed te zien. Ook kreeg een dertigtal personeelsleden, die tijdens de periode van tijdelijke werkloosheid nog wel aan het werk waren, woensdagnacht pas omstreeks 01.00 uur een melding dat ze de daaropvolgende dag niet moesten werken. Daardoor stonden sommigen, die de mail niet zagen, donderdag voor een gesloten poort. "Het wekt geen vertrouwen voor de toekomst," stelt Liedts.

'Wij betalen de prijs'

Volgens de 27-jarige Edward is vooral het beperkte succes van elektrische wagens in Europa de boosdoener in het verhaal van Audi Vorst. De autoconstructeur besloot enkele jaren geleden de fabriek in Vorst volledig toe te wijden aan het elektrische model, maar dat zou volgens Edward een fatale beslissing blijken. "Het waren beslissingen die vanuit de top werden genomen, en waar de werknemers nu de prijs voor betalen."

Ook voor Jürgen, 49 jaar, waarvan al bijna de helft als arbeider, is het bang afwachten. Terneergeslagen kijkt hij naar de steeds groter wordende groep aan de overkant van de straat. "Momenteel heerst er onzekerheid. We weten nu dat mensen hun baan zullen verliezen, maar de vraag is wie dat zullen zijn."

Jürgen hoopt dat er eind augustus, na de onderhandelingen, meer duidelijkheid komt. Op 22 augustus wil de directie een eerste keer samenkomen. Dat gebeurt in het kader van de wet-Renault, de Belgische wet die de procedure regelt bij collectief ontslag.

Audi Brussels

De dreigende sluiting van Audi Brussels is één van de grootste economische ontwikkelingen in Brussel van de laatste jaren. Wat brengt de toekomst voor de autofabriek in Vorst? Volg het hier.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Vorst , Economie , Audi Brussels , Audi Vorst , collectief ontslag , Liedts

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni