Belga

| Aurélie Czekalski (MR) legde Stijn Bex (Groen) het zwijgen op omdat ze zijn argumentatie te wijdlopig vond.

Parlement werkt verder op LEZ-voorstel van MR-PS-Les Engagés en Open VLD

BVR
© BRUZZ
18/09/2024

Woensdagnamiddag werden alle voorstellen gepresenteerd om de verstrenging van de LEZ-normen uit te stellen. Dat ging van een uitzondering voor de meest precairen tot een totale afschaffing van de LEZ. Uiteindelijk werd besloten om op het voorstel van MR, PS, Les Engagés en Open VLD verder te werken, al kunnen de andere voorstellen volgende week nog altijd opduiken en gestemd worden.

Na een tumultueuze ochtendsessie ging de commissie Leefmilieu woensdagnamiddag verder op de vier voorstellen om de verstrenging van de uitstootnormen uit te stellen.

Imane Belguenani (Open VLD) verdedigde de LEZ en beklemtoonde dat haar partij bij het ontstaan ervan mee aan de kar heeft getrokken. "Anderzijds is er nu een grote groep die in financieel moeilijke papieren terechtkomt", stelde ze. "Empathie met hen is nodig."

Daarom krijgen alle voertuigen die op 1 januari 2025 de LEZ niet meer binnen zouden mogen, in het voorstel van MR, PS, Les Engagés en Open VLD uitstel tot 31 december 2026. "Het einddoel van een diesel- en benzineban in respectievelijk 2030 en 2035, blijft overeind", aldus Belguenani.

'LEZ zonder alternatieven is een ramp'

Voor PTB-PVDA kan het hele idee van de LEZ op de schop. Diesels met euronorm 5 of hoger, of benzinevoertuigen met euronorm 2 of hoger, mogen Brussel binnen tot eind 2034. "De LEZ zonder alternatieven is een ramp, dat heeft een Franse studie aangetoond", zegt Oliver Rittweger de Moor.

Dat kan voor Pascal Smet (Vooruit.brussels) dan weer niet de bedoeling zijn. "DE LEZ is nodig. Ik heb er destijds voor gezorgd dat de LEZ niet enkel in de vijfhoek, maar in het hele gewest is ingevoerd." Toch wil ook zijn partij een uitzondering van twee jaar, maar enkel voor mensen die een verhoogde tegemoetkoming genieten voor geneeskundige zorg - een bruto jaarinkomen lager dan 25.630 euro. "Mensen die een nieuwe auto kunnen kopen, moeten niet worden vrijgesteld. Dat zou niet eerlijk zijn tegenover de duizenden Brusselaars die wel al een nieuwe auto hebben aangekocht omdat de verstrenging eraan kwam", stelde Smet.

Ook Team Fouad Ahidar diende, tijdens de vorige legislatuur, een voorstel in, maar dan enkel voor diesels en met uitzondering van bromfietsen en moto's. Ahidar wil de mensen liever uit hun auto 'coachen'. "Zelf kom ik altijd met de fiets", aldus de nieuwe formateur aan Nederlandstalige kant, "er bestaat geen slecht weer, alleen slechte kleding. We moeten, bijvoorbeeld via extra autoloze zondagen, meer mensen overhalen hetzelfde te doen."

Akkefietje

De commissie besliste om verder te gaan met het voorstel van MR, PS, Les Engagés en Open VLD, omdat dit door de meeste partijen ondertekend werd. De andere voorstellen komen hierdoor te vervallen en worden volgende week niet meer as such besproken. Ze kunnen wel als amendementen bij het eerste voorstel weer opduiken. Zo stelde Pascal Smet al dat hij dat zeker zal doen.

In het debat over de werkwijze van de commissie was er overigens nog een akkefietje tussen kersvers parlementslid Stijn Bex (Groen) en commissievoorzitter Aurélie Czekalski (MR). Volgens die laatste was Bex te wijdlopig. Geïrriteerd liet ze hem zijn redenering niet afmaken en gaf het woord aan een volgend parlementslid, wat tot verontwaardiging leidde bij de andere Nederlandstalige parlementsleden.

Volgende week woensdag gaat de commissie dus verder. Verwacht wordt dat de discussie de hele dag zal duren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Gezondheid , Brussel kiest: Brussels parlement , LEZ

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni