New York heeft dinsdag dan toch een tolheffing gelanceerd voor automobilisten die het centrum van Manhattan willen bereiken. Het principe is vergelijkbaar met dat van Smart Move in Brussel, dat door protest er vorige legislatuur niet kwam, ook al stond het in het regeerakkoord. Ook in de VS dreigt een rel met de volgende Amerikaanse president, Donald Trump.
Dan toch 9 dollar tol om door centrum van Manhattan in New York te rijden
De Democratische gouverneur van New York, Kathy Hochul, had in het voorjaar van 2024 al eens een tol van 15 dollar aangekondigd, maar die werd na hevig protest afgevoerd.
Deze keer zet ze wel door. De tolheffing - nu 9 dollar - werd in november opnieuw voorgelegd. Die geldt voor wie het deel van Manhattan ten zuiden van Central Park (vanaf 60th Street, met onder meer Times Square, Empire State Building en Wall Street) wil binnenrijden. De tolheffing gaat in op 5 januari.
Smart Move
Het doel is om de files en de vervuiling te verminderen. De opbrengst gaat naar de metro.
Het principe is vergelijkbaar met dat van Smart Move in Brussel, dat door protest van Vlaanderen en Wallonië én door intern verzet - onder meer bij PS en PTB - er vorige legislatuur niet kwam, ook al stond het in het regeerakkoord.
Smart Move zou voor niet-Brusselaars een extra heffing vormen. Voor Brusselaars zou het in de plaats van de verkeersbelasting komen. Maar ook dan treft volgens de linkse partijen zo'n kilometerheffing vooral de lagere inkomens.
Trump
Het is geen toeval dat de tolheffing er komt twee weken voordat Donald Trump start als nieuwe president. De president moet de heffing immers goedkeuren en de Republikein toonde zich al een fervent tegenstander. Zij zal volgens hem "werknemers, gezinnen en bedrijven treffen". Huidig president Joe Biden, een Democraat, is wel voor.
De heffing zal de komende weken en maanden sowieso nog stof doen opwaaien. De agglomeraties rond New York verzetten zich, omdat die volgens hen schadelijk is voor hun bedrijven en het voor hun inwoners moeilijker maakt om op hun werk in Manhattan te raken.
Een rechter verwierp vrijdag nog een beroep dat was ingesteld door buurstaat New Jersey. Die pleitte tevergeefs dat het project nadelige gevolgen zou hebben voor het milieu in de aangrenzende gebieden.
Ook verenigingen van taxichauffeurs zijn tegen, omdat hun klanten een meerkost zullen moeten betalen.
Uitzonderingen
Er bestaan allerlei vrijstellingen voor de tol. Er zijn ook lagere tarieven voor mensen met een laag inkomen of automobilisten die meer dan tien keer per maand in het tolgebied rijden.
In de zone van de tolheffing rijden elke dag bijna 700.000 voertuigen. Ze halen gemiddeld 11 kilometer per uur, in een aanhoudend concert van getoeter en sirenes.
In steden als Londen, Göteborg, Stockholm, Oslo en Milaan bestaat al een tolzone.
Lees meer over: Mobiliteit , Smart Move