Het Parijse stadsbestuur is teruggekomen op de beslissing om bewoners met een elektrische of hybride SUV te laten betalen voor een bewonerskaart. Brussel kijkt al langer naar Parijs in verband met de aanpak van die grote zware wagens, nadat ook in onze hoofdstad veel protest klonk over hun plaats in onze stad.
Elektrische SUV-rijders moeten in Parijs dan toch niet betalen voor een bewonerskaart
Vorige week besliste het Parijse stadsbestuur om Parijzenaars met een elektrische of hybride SUV te laten betalen voor een bewonerskaart.
Die was gratis voor alle elektrische en hybride wagens. Maar na het referendum, waarbij bewoners stemden om het parkeergeld voor bezoekende SUVs fors op te trekken, kwamen ook de SUVs van bewoners in het vizier. SUVs met een brandstofmotor moeten, net als gewone wagens, betalen voor zo'n bewonerskaart. Voor elektrische en hybride voertuigen is die kaart gratis. Die uitzondering wilde men afschaffen voor SUVs.
Maar daar komt het stadsbestuur na luid protest nu op terug. "Het Parijse stadsbestuur, dat zeer veel waarde hecht aan de uitkomst van een stemming van de Parijzenaars, heeft geluisterd naar het goede vertrouwen van deze voertuigeigenaren en kondigt aan dat hun residentieel parkeren gratis zal blijven", klonk het in het Franse weekblad Le Point.
Andere zones
Wel zijn bewoners ook opnieuw bezoekers in andere Parijse zones dan hun eigen parkeerzones. En daar wordt parkeren wel fors duurder, ongeacht de soort SUV.
Dinsdag klopt het stadsbestuur de maatregel definitief af die bestuurders van zware voertuigen vanaf 1 oktober een parkeertarief van 18 euro per uur voorschotelt voor de centrale Parijs buurten (of arrondissementen) en 12 euro in de iets minder centrale. Tegenover het normale tarief van 6 euro is dat een verdrievoudiging of verdubbeling.
Brussel
Ook in onze hoofdstad gingen de laatste jaren verschillende stemmen op voor beperkingen op de grote SUV's in de hoofdstad.
In 2019 al wilde het Brussels gewest SUV's zwaarder belasten om "mensen aan te moedigen om te kiezen voor een kleinere auto", zei Brussels mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen) daarover toen.
In de jaren daarop organiseerde een actiegroep in Brussel verschillende acties om banden van SUV's leegt e laten lopen, om de discussie opnieuw aan te wakkeren. En vorig jaar nog bestelde minister Van den Brandt een studie om uit te wijzen wat de beste manier is om SUV's de stad uit te krijgen.
Alle opties open
Of Brussel het Parijse voorstel volgt om parkeren duurder te maken voor SUV's is nog af te wachten. In februari zei minister Van den Brandt nog aan L'Echo dat het doel is om "te kijken welke mogelijke scenario’s er zijn om het groter worden van auto’s en het groeiend aantal pick-ups tegen te gaan".
Voorlopig laat de minister alle opties open en kondigt ze aan dat de maatregelen variëren "van belasting op gewicht of volume tot verhoging van parkeerkosten, tot een volledig verbod op pick-ups, zoals een verbod nabij scholen of zelfs in de hele regio".
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , SUV , elektrische suv
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.