Gemeenteraadslid Karel Vanlouwe (N-VA) pleit voor een proefproject met lawaaiflitspalen om de knalpotterreur in Ganshoren aan te pakken. Hoewel de lawaaierige uitlaten van wagens er al jaren een probleem vormen, zou de gemeente de implementering van de flitspalen willen doorschuiven naar de volgende legislatuur, zo hekelt hij. Volgens het gemeentebestuur zijn er echter legale hindernissen.
N-VA Ganshoren pleit voor lawaaiflitspalen in strijd tegen knalpotterreur
Knalpotterreur, geluidsoverlast veroorzaakt door te luide of te snelle wagens, vormt al meer dan twintig jaar een probleem in Ganshoren, stelt Vanlouwe in een persbericht. Om de problematiek aan te pakken, pleit het gemeenteraadslid voor een testproject met lawaaiflitspalen. Die meten niet de snelheid van voertuigen, maar het volume in decibels.
Onder meer in Gent en Amsterdam wordt dat type radar al gebruikt. “Brussel en zeker Ganshoren, gemeenten met veel inkomend en uitgaand verkeer, moet deze voorbeelden volgen om een probleem dat al decennia aansleept eindelijk te kunnen beheersen,” zegt Vanlouwe.
Volgens het gemeenteraadslid weigert het gemeentebestuur een proefproject met de flitspalen uit te rollen. “Nochtans heeft politiezone Brussel-West duidelijke aanbevelingen gedaan om meer te controleren op geluidsoverlast door weggebruikers. Ze suggereerde ook het gebruik van geluidsflitspalen. Een voorbeeld van laks beleid,” aldus Vanlouwe.
Wettelijk kader
De kwestie kwam aan bod in de gemeenteraad. In een schriftelijk antwoord wijst het college van de burgemeester en schepenen erop dat Leefmilieu Brussel vorig jaar twee prototypes van lawaairadars installeerde. Dat was voor “puur wetenschappelijk analyses, niet voor repressiedoeleinden.”
Concreet stelt het college dat er nog geen wettelijk kader is opgesteld dat een repressieve toepassing toelaat van de geluidsradars door de politie. “De strijd tegen geluidshinder zal een prioriteit zijn voor de volgende gewestelijke legislatuur en uiteraard voor de gemeente Ganshoren,” klinkt het.
“Maar dat moet gepaard gaan met een aanpassing van het wettelijke kader, zodat de politiediensten op het terrein doeltreffend kunnen optreden. Momenteel is het niet mogelijk om een geluidshinderrapport op te stellen zonder over de nodige wettelijke bepalingen te beschikken.”
Lees meer over: Ganshoren , Mobiliteit , Karel Vanlouwe , Jean-Paul Van Laethem