Het Brusselse Gewest selecteerde in december Bolt en Dott als de enige operatoren die nog deelsteps mogen verhuren in het gewest. De Raad van State heeft die beslissing nu opgeschort waardoor de andere aanbieders vanaf vandaag opnieuw hun steps mogen inzetten.
Raad van State schorst beperking op steps: vanaf vandaag weer andere spelers toegelaten
In Brussel geldt vanaf 1 februari een strenger kader voor deelsteps, -fietsen en -scooters. Zo zakt het aantal deelsteps van 20.000 naar 8.000 en mogen de steps en fietsen enkel nog geparkeerd worden in de daartoe bestemde zones.
Via een openbare aanbesteding werden de aanbieders gekozen die nog welkom zijn in de hoofdstad. Voor de deelsteps zijn dat Bolt en Dott die beide 4.000 steps mogen uitbaten. De Raad van state trekt nu echter een streep door die regeling.
Het rechtscollege volgde daarbij de redenering van Gliize die de zaak had aangespannen.
De stepoperator had van het gewest een licentie gekregen om 3 jaar zijn steps aan te bieden, maar dreigde dit door het nieuwe besluit van de regering maar 4 maanden te kunnen doen. Dat terwijl de – relatief – kleine operator wel duizenden euro’s had geïnvesteerd in onder meer een app en een vloot aan voertuigen.
“Dit gaat over het principe van niet-terugwerkende kracht en vertrouwen in de ordonnantie van het Brussels Parlement”, zegt Nicolas Bonbled, samen met Lotfi Bouhyaoui en Dodo Chochitaichvili advocaat van Gliize. “Het gaat hier om een klein bedrijf dat wel 1,5 miljoen euro investeerde. Dan verander je niet zomaar de regels van het spel terwijl een vergunning nog actief is.”
Daarnaast oordeelde de Raad van State ook dat het plafond van twee aanbieders en 8.000 steps onvoldoende beargumenteerd is.
Hoogdringendheid
Concreet heeft de beslissing van de Raad van State nu tot gevolg dat alle afgewezen exploitanten die nog in het bezit zijn van een vergunning de mogelijkheid hebben om opnieuw actief te zijn in de hoofdstad. Ook het maximumaantal steps per aanbieder is niet langer geldig.
“Gliize is maar een klein bedrijf dat wel 1.5 miljoen euro investeerde. Dan kan je als regering niet zomaar de regels van het spel veranderen terwijl een vergunning nog actief is.”
Advocaat van Gliize
Het gaat om een voorlopige schorsing, die onmiddellijk van kracht gaat. De Raad van State kan zo een maatregel nemen bij hoogdringendheid – de precaire toestand van Gliize – maar moet zich dan later nog uitspreken over de grond van de zaak. Volgens Bonbled is de kans dat de Raad van State echter alsnog tot een andere conclusie komt zeer klein. “Dat is nog maar een handvol keren gebeurd in de rechtspraak van de Raad van State.” Het rechtscollege heeft nu een jaar de tijd om tot een uitspraak ten gronde te komen.
Naast de zaak bij de Raad van State waren aanbieders Lime en Voi ook al naar de kortgedingrechter gestapt. Ook zij kregen gelijk, hun steps bleven dan ook al die tijd op straat staan.
"Teleurgesteld"
"We hadden dringend een hervorming van de sector van de e-steps nodig, om de publieke ruimte serener en veiliger te maken voor voetgangers en personen met beperkte mobiliteit", reageert minister van Mobiliteit Van den Brandt (Groen).
"Ik geef toe dat we erg teleurgesteld waren toen we geconfronteerd werden met een juridische guerilla door de e-stepuitbaters, die deze hervorming zelf gevraagd hadden en er na uitgebreid overleg ook mee hadden ingestemd."
Wel zegt de minister blij te zijn dat de Raad van State de wettelijkheid van parkeren in drop off-zones en ook het systeem van parkeerboetes bekrachtigde. "Sinds 1 januari hebben we een echte verbetering gezien en werden de voetpaden meer gerespecteerd - ook al is het nog niet perfect."
De Raad van State behoudt ook het boetesysteem waarbij uitbaters die de regels niet naleven uitgesloten kunnen worden.
Wat betreft het aantal uitbaters dat actief is in het gewest en het aantal steps per uitbater zegt de minister te betreuren dat de Raad van State geen toestemming heeft gegeven om sneller over te stappen op een systeem met twee exploitanten. "De Raad toont echter wel de wettelijke mogelijkheden om dit in de toekomst te doen en daarvoor gaan we samenwerken met Brussel Mobiliteit", klinkt het nog.
Lees meer over: Brussel , Mobiliteit , deelsteps , Elke Van den Brandt , Raad van State
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.