Touring vraagt moratorium op uitsluiting van 850.000 voertuigen in Brussel

© Belga
25/03/2024
Updated: 25/03/2024 18.45u

Door het verstrengen van de toegelaten emissienorm in Brussel vanaf januari 2025 zouden 850.000 voertuigen, waaronder 700.000 personenauto's en 150.000 bestelwagens, uit Brussel worden uitgesloten. Daarom pleit Touring voor een moratorium op het verbod van Euro-5. Dat meldt Touring maandag.

De verstrenging van de criteria voor de lage-emissiezone (LEZ) in Brussel zal voertuigen die voldoen aan de Euro-5-norm voor diesel en Euro-2 voor benzine uitsluiten. "In de context van een reeds fragiele Brusselse economie, is het verbieden van meer dan 850.000 voertuigen in de hoofdstad geen haalbare oplossing", benadrukt Touring. "Deze verandering zal grote gevolgen hebben voor de inwoners van Brussel, waardoor een kwart van de dieselauto's in de stad onmiddellijk onbruikbaar wordt."

De overhaaste uitsluiting van Euro-5-voertuigen zal volgens Touring aanzienlijke economische verliezen veroorzaken voor iedereen. Voorts bevordert de gedwongen vervanging van nog functionele voertuigen een voortijdige veroudering, ondanks hun lage emissie dankzij deeltjesfilters.

Volgens Touring zou een moratorium een soepelere overgang naar elektrische voertuigen (EV's) bevorderen, in afwachting van een gevarieerder en betaalbaarder aanbod. "Het versterken van de LEZ-criteria bedreigt de koopkracht van veel burgers, waardoor ze voor moeilijke economische keuzes worden gesteld. En de overgang vereist een adequate laadinfrastructuur voor EV's, die momenteel onvoldoende is", aldus Touring.

De mobiliteitsorganisatie besluit dat een moratorium noodzakelijk is om een grondige evaluatie van de impact van het verbod op Euro-5-voertuigen mogelijk te maken en om begeleidende maatregelen te ontwikkelen die rekening houden met economische, ecologische en infrastructurele realiteiten. Dit moratorium is volgens Touring cruciaal om een eerlijke en duurzame overgang naar een meer milieuvriendelijke mobiliteit te waarborgen, in lijn met de behoeften en mogelijkheden van de burgers.

"7000 vroegtijdige sterfgevallen"

Brussels minister van Leefmilieu, Alain Maron (Ecolo), blijft de strengere regels verdedigen: "Luchtvervuiling is verantwoordelijk voor meer dan 7.000 vroegtijdige sterfgevallen in België. Ze treft vooral de meest kwetsbaren (ouderen, zieken, kinderen, enz.). De strijd tegen de luchtvervuiling komt dus iedereen ten goede en heeft een grote impact op de bewoners van de meest vervuilde wijken, die vaak minder welgesteld zijn. Brussel heeft een lage-emissiezone om dit fenomeen tegen te gaan."

"Het tijdschema van de LEZ ligt vast sinds 2018. Uitstel zou een verkeerd signaal zijn voor burgers en bedrijven die al de nodige investeringen hebben gedaan om zich aan te passen. Ter herinnering, deze mijlpaal werd ingesteld onder de vorige legislatuur. Deze regering heeft essentiële ondersteunende maatregelen toegevoegd om een eerlijke overgang te garanderen," voegt de minister er nog aan toe.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni