9 september 2024: brandende autobanden verwijzen naar de vijf ringen van het logo van Audi sluiting en de mogelijke sluiting van Audi Brussels

Belgaimage

| 9 september 2024: vier brandende autobanden verwijzen naar het aantal ringen in het logo van Audi.

Audi-directie plooit niet, vakbonden nemen juridische stappen

© BRUZZ - Belga
11/09/2024
Updated: 11/09/2024 18.57u

Overleg woensdag tussen vakbonden en directie van Audi Brussels heeft volgens de bonden weinig opgeleverd. De vakbonden gaan nu de lock-out juridisch aanvechten. Een sociaal bemiddelaar wordt aangesteld.

Bij de autofabriek in het Brusselse Vorst is een zwaar sociaal conflict bezig. Na bijna twee maanden stilstand zou de ketting in de fabriek normaal opnieuw moeten draaien, maar sinds het personeel definitief te horen kreeg dat de fabriek geen nieuw model toegewezen krijgt, is de situatie geëscaleerd.

Het personeel weigerde om het werk te hervatten, sleutels van afgewerkte wagens werden in bewaring gehouden. Daarop besloot de directie de fabriekspoort te sluiten, wat volgens de vakbonden neerkomt op een lock-out.

Sociale verzoening

Woensdag zaten vakbonden en directie opnieuw samen voor overleg. Een echte verzoeninsgvergadering was het niet. Het overleg "verliep niet zo goed", zegt ACV-hoofdafgevaardigde Ronny Liedts. Een eis van de vakbonden om de arbeiders te betalen, werd niet ingewilligd. "De directie wil dat overwegen, maar enkel indien een hele resem voorwaarden wordt ingewilligd, wat in de praktijk niet haalbaar is."

“Ze willen dat we weer voor 100 procent aan de slag gaan en dan zijn dan pas bereid om ons ook voor deze week te betalen”, klinkt het binnen de ABVV. “Dat gaat niet, want de mensen hebben gewoon geen vertrouwen meer. Wij vragen een garantie, maar die willen ze niet geven.”

De vakbonden gaan nu de lock-out - dat is het omgekeerde van een staking, waarbij het bedrijf de poorten sluit en het personeel thuis zet - juridisch aanvechten. "Audi heeft de voorwaarden voor een lock-out niet gerespecteerd", aldus Liedts. Wel zal de sociale verzoening worden opgestart, en zal een sociaal bemiddelaar worden aangesteld. Komende dinsdag vindt een nieuwe ondernemingsraad plaats.

'Doel is productie herstarten'

Volgens CEO Volker Germann was de beslissing van de directie om de autofabriek voorlopig gesloten te houden "een moeilijke beslissing, die vooral werd genomen omdat de bonden vrijdag aangegeven hadden dat er op maandag niet geproduceerd zou worden".

Hoewel er geen oplossing werd gevonden, worden de onderhandelingen binnenkort weer opstarten. "Maar of we tot een heropstart van de fabriek kunnen komen, hangt niet alleen van ons af", zegt de directeur. "We zijn ons hoe dan ook bewust van onze verantwoordelijkheid als werkgever. Laat dat duidelijk zijn. Ik weet hoe hard dit is voor onze mensen. Het is in ieders belang dat we de productie zo snel mogelijk heropstarten."

Op de vraag of Audi ondertussen elders wagens van de modellen Q8 e-tron zou bouwen, werd door de woordvoerder van Audi Brussels, Peter D'hoore, stellig nee geantwoord. "Dat is absoluut niet het geval. De Q8 e-tron van deze generatie wordt alleen in Brussel gebouwd."

Audi Brussels

De dreigende sluiting van Audi Brussels is één van de grootste economische ontwikkelingen in Brussel van de laatste jaren. Wat brengt de toekomst voor de autofabriek in Vorst? Volg het hier.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni