Zowat tweehonderd werknemers van onderaannemers van Audi Brussels hebben vrijdag vanaf 5.15 uur de vier toegangen tot de autofabriek in Vorst geblokkeerd. Ze protesteren tegen het sociaal plan dat de toeleveranciers hen hebben voorgelegd. Iets na 15.00 uur hebben ze de blokkade opgegeheven.

©
Photonews
| De Audi-fabriek in Vorst. (archiefbeeld)
Blokkade van Audifabriek in Vorst door werknemers toeleveranciers is afgelopen
Vrijdag zijn de ingangen van de Audifabriek in Vorst de hele ochtend en tot ver in de namiddag versperd door betogende werknemers van toeleveranciers. Bij de start van de actie was al een deel van de medewerkers in de fabriek, zo laat Peter D'hoore, woordvoerder van Audi Brussels, weten aan BRUZZ. "We hebben de productie vandaag daardoor kunnen opstarten."
Maar zowat 150 medewerkers van Audi Brussels die vandaag een infosessie over de zoektocht naar een nieuwe job zouden volgen, werden door de actievoerders niet toegelaten op de site. Rond 14 uur zijn de toegangen nog steeds geblokkeerd volgens de woordvoerder, "maar de ochtendploeg is wel naar huis kunnen vertrekken, de sfeer is met verloop van tijd gekalmeerd", zo verklaart D'hoore.
Iets na 15.00 uur zijn de werknemers van de toeleveranciers vertrokken en is de blokkade opgeheven. Volgens de Audi-woordvoerders is de situatie aan de fabriek genormaliseerd, maar zullen de infosessies vandaag niet meer plaatsvinden.
Toeleveranciers
De Brusselse fabriek van Audi, waar zowat drieduizend mensen werken, sluit eind deze maand de deuren. Die sluiting heeft ook gevolgen voor de onderaannemers en toeleveranciers van de fabriek.
Het zijn werknemers van vier onderaannemers (Rhenus, Dp World (Imperial Logistics), Mosolf en SeSe) die vandaag deelnemen aan de actie. De actievoerders vinden de voorgestelde sluitingspremie te laag. Bij Imperial Logistics, een filiaal van DP World, is sprake van bedragen tussen 962 en 3.500 euro bruto, of tussen 200 en 300 euro per jaar anciënniteit.
Vakbondsvertegenwoordigers bij Rhenus Logistics hebben het over vergelijkbare bedragen. Bij de twee bedrijven, die zowat vierhonderd mensen tewerkstellen, staan alle banen op de tocht.
Lees meer over: Vorst , Economie , Audi Brussels , Audi , sociaal plan Audi