3 euro per dag. Zoveel moet de stadstol in Brussel bedragen volgens Brussels parlementslid Marc Loewenstein (Défi). "Laat ons stoppen met rondjes te dragen en gewoon handelen," zegt hij in de krant Le Soir.
Lees ook: Lage-emissiezone: 350 euro boete
Loewenstein haalt een oud idee uit de koelkast. Al in 2013 bestelde de Brusselse regering een studie, waaruit bleek dat een tol van 3 euro het verkeer met elf procent zou doen dalen. Toen was de regering evenwel niet klaar voor een algemene tol.
Ook vandaag zijn de meningen verdeeld. Défi is bij monde van Loewenstein voor, mobiliteitsminister Pascal Smet (SP.A) ziet eerder heil in een slimme kilometerheffing. Loewenstein wil die ook, maar voor gans België. "Maar aangezien Wallonië tegen die kilometerheffing is, moeten we zelf handelen," zegt hij.
De tol moet, samen met een lage emissiezone die de luchtvervuiling moet indijken, het fileprobleem in Brussel halt toeroepen. Dat de maatregel er nog niet is gekomen, is volgens Loewenstein te wijten aan "een gebrek aan politieke moed."
Lees meer over: actua , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.