Op zijn vakantie in Thailand stootte Alex uit Koekelberg op de Thai-Belgian Bridge en ontdekte hij dat die ooit op onze Brusselse ring stond. Hoe belandt een Brussels viaduct in Bangkok?
BIG CITY. Klopt het dat het afgebroken Viaduct van Koekelberg deels in Thailand staat?
Het viaduct dat momenteel op een druk kruispunt in het hartje van Bangkok staat, stond inderdaad bijna veertig jaar geleden nog op het drukke Brusselse kruispunt van Sainctelette. Maar het is geen deel van het viaduct van Koekelberg.
Klopt het dat een deel van het afgebroken Viaduct van Koekelberg in Thailand staat?
Dat viaduct werd gebouwd op de Brusselse ring in aanloop naar Expo 58. Voor die wereldtentoonstelling zouden immers mensen van her en der naar de hoofdstad afzakken, wat het verkeer aanzienlijk zou doen toenemen.
Met een viaduct boven op de stadsring kwamen er drie rijstroken bij. Chauffeurs konden de brug oprijden aan het Rogierplein en zo naar het Simonisplein bollen. Daar dankt het bouwwerk de naam viaduct van Koekelberg aan.
De stadssnelweg was anderhalve kilometer lang. Dat was handig voor de pendelaars, maar niet voor de buurtbewoners, van de Leopold II-laan bijvoorbeeld. Plots was de wandelboulevard een nog drukkere autobaan en hadden de inwoners zicht op een autoweg ter hoogte van hun slaapkamer.
Hoewel het stadsbestuur beloofde dat de constructie tijdelijk was, werd het in de jaren na de wereldtentoonstelling duidelijk dat de extra rijbanen niet meer weg te denken waren. Een berekening voorspelde dat er per dag 30.000 auto's over zouden rijden, maar dat aantal bleef jaar na jaar stijgen. In de jaren 1970 reden er op de brug bijna 45.000 auto's per dag.
Het Viaduct van Koekelberg
Voor de buurtbewoners was de situatie niet meer vol te houden, maar het stadbestuur zag ook in hoe belangrijk de verkeersas geworden was voor het steeds drukkere verkeer. De oplossing kwam in de vorm van tunnels: een voor de auto's, een andere voor de metro.
Om die tunnels te kunnen graven, moest het viaduct afgebroken worden. Hoe moesten die duizenden auto's dan over de bouwput geraken? Met een nieuw, alweer tijdelijk viaduct, van staal dit keer.
Die brug was een pak korter en overspande de werkzaamheden van de metrotunnel. In 1986 opende de toen nog Leopold II-tunnel voor de auto's, korte tijd erna was de metrolijn 2 officieel af en het viaduct was niet langer nodig.
Zo'n stalen brug is vrij gemakkelijk te demonteren en elders weer op te bouwen. Zo geschiedde: de brug kreeg een nieuwe plek, niet op een andere plaats in de stad of in België, maar een heel eind weg, in de Thaise hoofdstad Bangkok. Sinds 1988 staat het viaduct daar en is het omgedoopt tot de Thai-Belgian Bridge.
In het hartje van Bangkok staat een brug die vroeger op de Brusselse ring stond, maar ze is geen deel van het betonnen viaduct van Koekelberg. Het gaat om een tijdelijk viaduct dat werd opgetrokken toen de metrotunnel werd gegraven.
Zelf ook een vraag voor Big City? Stel hem hier
Lees meer over: Koekelberg , Stedenbouw , Big City , Viaduct Koekelberg , Thailand