Het project om woningen te bouwen op een open ruimte boven het premetrostation Horta is definitief begraven, dat meldt La Dernière Heure. De gemeente Sint-Gillis ziet af van de plannen wegens stabiliteitsproblemen en andere onvoorziene tegenslagen. “Ik noem dat het perceel van Murphy.”
Woningen op ‘perceel van Murphy’ in Sint-Gillis komen er niet
De gemeente Sint-Gillis was van plan om een braakliggend terrein boven het premetrostation Horta te ontwikkelen. Dat moest gebeuren in het kader van het duurzame wijkcontract Voorplein-Morichar, mee gefinancierd door het gewest. De open plek midden in de wijk werd jaren geleden veroorzaakt door de bouw van het metrostation en was vervallen tot een verwaarloosde ruimte.
Op aanraden van de buurtbewoners begon de gemeente met de bouw van acht betaalbare woningen op het terrein. Het wooncomplex moest ook een fietsenstalling en een lift naar het metrostation omvatten. Maar de plannen kenden tegenslag na tegenslag. “Ik noem het de 'Dalle Murphy’,” zo reageert de schepen van Wijk- en stadsvernieuwingscontracten in Sint-Gillis, Willem Stevens (Vooruit.brussels). “We hebben daar zo veel pech mee gehad.”
Onstabiele ondergrond
“Tijdens de werkzaamheden stootte de aannemer op een ondergronds betonblok van 10 op 2 meter,” zo vertelt de schepen. “Ook heeft de overvloedige regenval van de afgelopen jaren ervoor gezorgd dat de fundamenten die we aangelegd hebben, toch niet voor voldoende stabiliteit zouden zorgen. Om daar uitsluitsel over te krijgen hebben we in december een tweede stabiliteitsonderzoek laten uitvoeren. De resultaten daarvan toonden aan dat we niet konden garanderen dat de woningen met de huidige ingrepen stabiel konden worden gebouwd.”
Daarop heeft de gemeente de werken stilgelegd.
De ondergrond omvatte nog meer nare verrassingen voor de gemeente. “Er zaten ook allerlei leidingen op andere plaatsen dan voorzien, de plannen van de MIVB en Vivaqua waren niet correct.”
Toen bleek dat aanpassingen om de woningen toch stabiel te kunnen bouwen mogelijk honderdduizenden euro's meer zouden kosten, heeft de gemeente het project definitief stopgezet.
Afwerking
Toch zijn er op dit moment nog werken aan de gang, zo laat de schepen weten. “Enkele rioolleidingen moeten nog verlegd worden omdat die onaangegeven over privéterrein lopen, dat is niet toegestaan. En we gaan de open ruimte ook afwerken, we gaan het niet opnieuw achterlaten als een braakliggend terrein.”
Ook de installatie van de lift van het metrostation, die oorspronkelijk in het wooncomplex zou geïntegreerd worden, gaat nog steeds door. Wat er daarna met het terrein gebeurt, valt nog te bekijken. “Dat moet het volgende gemeentebestuur in samenspraak met de buurtbewoners bekijken,” zo zegt Stevens.
3,3 miljoen euro
Het afgelaste bouwproject kostte inmiddels al 3,3 miljoen van de voorzien 6,2 miljoen euro. Maar het Brussels Gewest gaat haar deel van het gespendeerde bedrag niet terugvorderen, zo meldt La Dernière Heure, en dat bevestigt schepen Stevens aan BRUZZ. Daar is namelijk geen bepaling voor voorzien.
Het Gewest financiert nochtans ongeveer 90 procent van het duurzame wijkcontract. “Dit soort wijkcontracten zijn de enige mogelijkheid voor een budgettair beperkte gemeente zoals Sint-Gillis om aan stadsvernieuwing te kunnen doen,” zo geeft de schepen nog mee. “We hebben de andere projecten voorzien in het kader van het wijkcontract, zoals de herinrichting van het Marie Jansonplein, wel kunnen realiseren.”
Lees meer over: Sint-Gillis , Stedenbouw , Samenleving , Horta , Willem Stevens , duurzaam wijkcontract , MIVB , vivaqua
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.