Aannemers rekenen zowat tien procent meer aan om te bouwen in Brussel. Reden genoeg voor de VRT om de plannen voor een nieuw omroepgebouw bij te sturen. Het project liep ondertussen al drie jaar vertraging op. “In Brussel bouwen kost inderdaad meer,” klinkt het bij de Confederatie Bouw.
Drie jaar uitstel voor VRT-gebouw: 'In Brussel bouwen kost meer'
De VRT wilde in 2021 uitpakken met een gloednieuw omroepgebouw in Schaarbeek, maar dat is niet meer haalbaar. De geplande opening is ondertussen uitgesteld tot 2024, zo berichtte De Tijd en dat nieuws is bevestigd door de VRT. 2.100 personeelsleden zullen dus nog wat langer in het bestaande omroepgebouw moeten werken. Dat is naar verluidt tot op de draad versleten.
Het uitstel heeft te maken met de zware procedures – de vergunning is twee jaar na het indienen van de aanvraag nog niet toegekend – maar ook met de oplopende kosten. Het vooropgestelde budget van 122 miljoen euro blijkt niet meer haalbaar, omdat de bouwkosten ondertussen flink gestegen zijn.
Bovendien is gebleken dat aannemers ongeveer tien procent meer aanrekenen dan in Vlaanderen.
“Het cijfer kan ik niet bevestigen, maar het klopt zeker dat bouwen in Brussel leidt tot meerkosten,” reageert Hugues Kempeneers van de Confederatie Bouw. “Dat heeft onder meer te maken met de strengere normen inzake energieprestaties. Het betekent dat bouwen gewoon duurder is.”
Daarnaast is er de complexiteit van de Brusselse context. “Administratief is het ingewikkelder en je moet allerlei toelatingen verkrijgen om het publieke domein te gebruiken,” zegt Kempeneers.
“Veel aannemers komen van ver en de tijd die verloren gaat in verplaatsingen loopt op door de files”
Daarnaast is er ook het probleem van de bereikbaarheid. “Veel aannemers komen van ver en de tijd die verloren gaat in verplaatsingen loopt op door de files,” klinkt het bij woordvoerder Sven Nouten. “Dat geldt niet alleen voor Brussel, maar ook voor Antwerpen. Wij horen van sommige aannemers dat ze daarom zelfs niet meer in die steden willen werken.”
Bovendien zijn de bouwkosten de voorbije jaren overal gestegen door de gunstige conjunctuur. Er wordt veel gebouwd en dus is er veel vraag. “De orderboekjes zijn gemiddeld voor zes maanden gevuld,” aldus nog Nouten. De sector vindt ondertussen niet het personeel om aan de groeiende vraag te voldoen. “In de bouw raken momenteel 16.000 vacatures niet ingevuld.”
Mediapark
De stijgende kostprijs heeft de VRT aan het denken gezet. Om de toename van het budget te beperken, zijn de plannen bijgestuurd. In de plaats van vier komen er maar drie ondergrondse verdiepingen. Zo sneuvelen 36 parkeerplaatsen. De omroep houdt er nog 580 over. Dat is een pak minder dan vandaag. De VRT stelde vorig jaar een mobiliteitsmanager aan om de alternatieven voor de auto te promoten. Werknemers kunnen bijvoorbeeld een leasefiets krijgen.
De openbare omroep stelt momenteel een budget voorop van 150 miljoen euro. Het is de bedoeling dat de VRT dat zelf bekostigt, onder meer dankzij de verkoop van een deel van de Reyerscampus aan het Brussels Gewest. Dat wil de zone herontwikkelen tot een nieuwe stadswijk met ook woningen en ruimte voor andere (media)bedrijven.
Project Mediapark is goed voor in totaal 380.000 vierkante meter. Het omroepgebouw van de VRT is goed voor 58.000 vierkante meter en is daarmee kleiner dan het huidige.
Het nieuwe VRT-gebouw is getekend door een team met onder met de architectenbureaus Robbrecht & Daem en Dierendonckblancke. Zij werden aangesteld na een ontwerpwedstrijd in 2015. Binnenkort dient de VRT de aangepaste vergunningsaanvraag in. De openbare omroep hoopt in de loop van volgend jaar te beginnen met de afbraak van het bestaande parkeergebouw, waar het nieuwe omroepgebouw moet komen.
Lees meer over: Schaarbeek , Analyse , VRT-gebouw , confederatie bouw
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.