Maar, we mogen niet uit het oog verliezen dat we gewoon met te veel met de auto rijden. Het is niet goed om te denken dat Good Move afschaffen, op zijn Frans, ‘un baton magique’ is, die ineens alle mobiliteitsproblemen oplost, dat geloof ik niet."
Niet met Fouad
Met wie wil u die plannen uitvoeren? Bent u bijvoorbeeld bereid om in Brussel-Stad in een meerderheid te stappen met Team Fouad Ahidar, als zij in de gemeenteraad raken?
"Ik heb persoonlijk niets tegen Fouad, ik ken hem trouwens niet. Maar, ik heb wel zijn programma bekeken, en dat ligt niet in lijn met hoe ik als liberaal naar de wereld kijk. Hetzelfde geldt voor het cordon sanitaire. Team Fouad Ahidar, Vlaams Belang en PVDA zijn fundamenteel te verschillend van ons om mee samen te werken. Het is uitgesloten dat we in een coalitie stappen."
Ook op gewestelijk niveau? De kaarten liggen er niet eenvoudig.
"Ja, ook daar is het uitgesloten. Er zijn bepaalde fundamentele breekpunten waar wij niet voorbij kunnen. Stellen dat de scheiding tussen geloof en staat niet altijd evident is staat haaks op ons liberaal maatschappijbeeld.
Maar, wij hebben niet de lead bij de Brusselse formatie, Elke Van den Brandt blijft aan zet. Zij moet zorgen dat de partijen aan tafel geraken. En als het van ons had afgehangen, dan waren we al een tijdje bezig om met alle potentiële partners af te tasten of we tot een verenigbare beleidsvisie kunnen komen. Om nadien ook nog eens te onderhandelen met de Franstaligen, vergeet dat niet."
Sommigen denken aan een formateurswissel. Zou u ingaan op een uitnodiging om te komen praten met formateur Fouad Ahidar?
"Brussel kent geen officieel formateurschap, er is geen koning of gouverneur bij betrokken. Bovendien zijn er zodanig veel partijen die ondertussen al hebben laten weten dat ze niet met Team Fouad Ahidar in zee willen gaan, dat ik denk dat weinigen op zo’n uitnodiging zouden ingaan. Het zou ook een vreemd precedent vormen, dat iemand die niet de grootste fractie in het Brussels parlement vertegenwoordigt, het initiatief zou nemen om een regering te vormen."
Maar de formatie lijkt niet te bewegen, ook uw partij zit aan tafel.
"Ik zit zelf mee aan tafel, al is dat heel relatief. We zijn nu exact 76 dagen na de verkiezingen, en er is nog altijd geen enkele vergadering geweest met alle Nederlandstalige partijen die potentieel nodig zijn voor een meerderheid. Dat is iets dat ik betreur. Je kan het niet een zijn over de inhoud, maar dat CD&V nog altijd niet bereid is om aan tafel te komen, vind ik een aanfluiting van de democratie."
Ziet u na het verkiezingssucces in MR een inspiratiebron?
"Op vlak van communicatie kunnen we veel van hen leren. Of ik het altijd eens ben met de manier waarop ze dat doen, is een andere zaak. Maar, MR heeft getoond hoe je verkiezingen kan winnen. Dat is nu wel even geleden voor Open VLD, dus we kunnen gerust een en ander van hen opsteken.
Toch blijven er nog belangrijke nuanceverschillen bestaan tussen Open VLD in Vlaanderen en MR in Wallonië. In Brussel ligt dat anders, omdat, en dat vind ik mooi aan het Brussels model, hier de gemeenschappen verplicht zijn om samen te werken.
Ik vertrek ook niet vanuit het identitaire principe dat je of een Vlaming of een Waal bent in Brussel. Ik zou niet liever hebben dan dat er meer meertalige Brusselaars zouden zijn. Maar onze partijen leggen andere accenten, en dat is niet verkeerd. Ik geloof niet in een unitaire partij onder het voorzitterschap van Georges-Louis Bouchez."
Besparen en investeren
Op gewestelijk vlak is de budgettaire uitdaging groot. Sommige partijen pleiten voor meer geld voor Brussel, maar in de uitgelekte federale startnota van ex-formateur De Wever zou volgens Het Laatste Nieuws het federale fonds Beliris het met 125 miljoen euro minder moeten doen. Wat denkt u daarvan?
"Beliris moet zich toeleggen op een aantal infrastructuurprojecten die een wezenlijk verschil maken voor de Brusselaar. Neem nu het metro 3-project, ik denk dat ze vooral daarop moeten focussen. Er zijn veel, vaak dichtbevolkte, wijken die vandaag bijna geen toegang hebben tot openbaar vervoer, metro 3 kan dat mee verhelpen.
Verder ken ik de details van die nota niet. Maar, het wordt inderdaad een uitdaging voor de Brusselse regering om aan de ene kant te besparen en anderzijds investeringen te blijven doen om Brussel beter te maken voor de toekomst. Een juist evenwicht daartussen vinden is dé opdracht voor David Leisterh en Elke Van den Brandt."
Nog zo’n uitdaging lijkt de Brusselse industrie, is de dreigende sluiting van Audi Brussels het resultaat van slecht beleid?
"Nee, het gaat eerder om een Europees probleem, we worden op een unfaire manier beconcurreerd door China en de VS. Audi Brussels heeft ook gewoon de pech van een model te produceren dat niet goed verkoopt. Het gaat hier niet om een probleem met de productiviteit van de fabriek, en ook niet over sociale voorwaarden. Want wij hebben al heel veel uitzonderingen geboden aan Audi.
Waarom ze voor de ene of de andere fabriek kiezen, daarvoor heb ik te weinig kennis van zaken. Maar, het is een zeer spijtige zaak dat er weer een grote werkgever in Brussel onder druk staat. Daarom is het net zo belangrijk dat we een positief ondernemersklimaat creëren om meer bedrijven aan te trekken. Dat kan bijvoorbeeld door de registratierechten te hervormen, die liggen in Brussel op 12,5 procent, veel hoger dan in Vlaanderen en Wallonië. Dat zorgt voor een scheeftrekking van het concurrentieel landschap.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.