Elke week voorziet Michaël Bellon een oude persfoto van een nieuw onderschrift. Deze week: 18 november 1973, eerste autoloze zondag.
Beeldspraak: mijmeringen à côté de la plaque
Als kind kwam ik eens op het idee om ‘nummerplaten te verzamelen’. Samen met mijn broer noteerde ik op straat zoveel mogelijk van de voorbijrijdende alfanumerieke combinaties in een schriftje. Het was een verzameling die snel aangroeide, want we woonden vlak bij de Autolei die haar naam niet had gestolen.
"Mijn psychologieprofessor vertelde hoe hij zich op weg naar zee plots afvroeg waarom hij sommige nummerplaten leuker vond dan andere"
Aanvankelijk noteerden we elk kenteken nog keurig met een rode stift, en trokken we er zelfs een rood rechthoekje omheen. Al snel schakelden we over op een gewone stylo om het wat vlugger vooruit te laten gaan. En toen na enkele sessies onze polsen pijn deden en ons geschrift steeds minder leesbaar werd, terwijl de stroom nummerplaten bleef aanzwellen, gaven we er de brui aan. De absurde bezigheid leerde me dat verzamelingen die snel aangroeien de minst boeiende zijn.
Gisteren reed ik achter een auto met nummerplaat 1-WEX-211. Rekening houdend met het aantal combinaties dat mogelijk is met de drie letters en de drie cijfers na de 1 - ik gok op 12.239.747 - moet je concluderen dat sinds de introductie van de Europese nummerplaat in 2010 ook de introductie van nieuwe wagens op onze wegen met een rotvaart is doorgegaan.
Aangezien de X al voor taxi’s, en de Z al voor groene handelsplaten wordt gebruikt, stelt zich de levensvraag hoe het daarna verder moet. De Federale Overheidsdienst Mobiliteit antwoordt dat nieuwe nummerplaten vanaf dan met een 2 zullen beginnen. En dat er dus niet met de opeenvolging van drie letters en drie cijfers zal worden geschoven.
Lettercombinaties genre KUT, LUL, NVA en SPA zullen nog altijd worden geweerd omdat ze onwelvoeglijk of partijdig zijn. Al kan je er in het kader van de vrije meningsuiting wel gebruik van maken indien je kiest voor gepersonaliseerde nummerplaten.
Ook die laatsten zijn een boeiend onderwerp. Bestaat er bijvoorbeeld ergens een lijst van idiote keuzes die de trotse bezitters van zo’n plaque personnalisée zoal maken? Heeft de echtgenoot die vaststelde dat de gepersonaliseerde nummerplaat CHANTAL al vergeven was, ervoor gekozen om zijn vrouw dan maar de nummerplaat CHANTAL 2 cadeau te doen? Zijn er veel nostalgici die duizend euro hebben betaald voor het behoud van hun oude kenteken, zoals de schaarse, enkel tussen 1971 en 1973 uitgegeven combinatie van een letter, drie cijfers en dan weer een letter, waarmee de Kever op de foto op de bon gaat?
Eén van de nuttigste lessen die ik ooit heb gehad, werd gegeven door de inmiddels overleden psychologieprofessor Dr. Jozef Nuttin. Hij vertelde hoe hij zich op weg naar zee met zijn vrouw plots afvroeg waarom hij sommige letters op nummerplaten leuker vond dan andere.
Hij vermoedde dat zelfs bij deze banale aangelegenheid contactconditionering een rol speelde: met zaken waarmee je vaker in contact komt, is je affectieve band onbewust groter. Aan zee aangekomen legde de professor zijn vrouw lange reeksen van telkens twee letters voor.
Van ieder paar moest ze onmiddellijk en zonder nadenken haar favoriete letter omcirkelen. In letterparen waarin één van de letters van haar naam voorkwam, bleek ze een significante voorkeur te hebben voor precies die letters. Dat leert ons iets over ego- en etnocentrisme: dat je meer van jezelf of je naasten houdt, behoeft geen andere oorzaak dan dat je er vaker mee in contact komt. Zo raken eigenlijk ook alle nummerplaten na een tijdje gepersonaliseerd.
Column: Beeldspraak
Lees meer over: Brussel , Column , Column: Beeldspraak , Autoloze Zondag , Michaël Bellon
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.