Column

Edito: 'Debat E40 eerlijk voeren'

Steven Van Garsse
© BRUZZ
23/11/2016

De E40 in Brussel gaat op de schop. Het wordt een stadsboulevard. Weg autosnelweg. Het aantal rijstroken gaat van twee maal zes naar twee maal vier. Ergens volgend jaar moet een testfase aantonen wat het effect is op de mobiliteit.

Het bericht was voldoende voor een golf aan reacties. Te beginnen met Touring dat het voorstel ‘waanzin’ noemde. De andere mobiliteitsorganisatie VAB was gematigder en noemt het een logische stap. Steden willen minder auto’s, meer leefbaarheid. Dat is overal zo in Europa.

Reyersviaduct
Het is vreemd dat een gelijkaardige maatregel twee jaar geleden minder ophef veroorzaakte. Toen besliste minister Pascal Smet (SP.A), toegegeven het was volle zomer, om het nabijgelegen Reyersviaduct te laten afbreken.

Reyers en het E40-complex aan Reyers zijn goed met elkaar te vergelijken. Beide zijn megalomane projecten van de periode dat de auto het rijk voor zich had. Maar beide kunstwerken hebben intussen ook al aangetoond dat ze overbodig zijn. Er is voldoende doorstroomcapaciteit op die plek. Ze kunnen makkelijk op de schop.

steven Vangarsse3
Bitser
Ging het zo makkelijk met Reyers, zo hard zijn de reacties vandaag tegen de E40. De sfeer is veranderd, de reacties bitser. Heeft dat met de naderende verkiezingen te maken, waar parlementsleden die het opnemen voor de automobilist, gretig van gebruikmaken? Of met een jaar waarin de automobilist zijn speelterrein verkleind zag: de voetgangerszone, het tunneldebacle.

De automobilist heeft er genoeg van en laat zijn stem luid horen. Die reactie is zeker legitiem. Maar het debat moet eerlijk gevoerd worden. De E40 is tussen Evere en Reyers een omgekeerde flessenhals, een ‘blob’ in de verkeersstroom. De twaalf rijvakken zijn goed voor meer opslagcapaciteit bij files, maar niet voor meer doorstroomcapaciteit. Dat blijkt uit de impactstudie. Dat de E40 gehalveerd wordt, zoals sommige media kopten, klopt dus zeker niet.

Leefbaarheid
Fundamenteler is dat Brussel hiermee het debat opent met de vraag waar het met de stad naar toe wil. Kiest Brussel voor de leefbaarheid of niet? En zo ja, hoe kan ze aan de verzuchtingen van de filemoeë automobilist tegemoet komen. Want ook dat maakt deel uit van het debat.

Dit is nog maar het begin. De Brusselse regering werkt vandaag in alle stilte aan een lage-emissiestad. Vervuilende auto’s komen er over twee jaar niet meer in. Ook de gesprekken over een nieuw gewestelijk vervoersplan (Iris 3) zijn begonnen.

De inzet zal zijn: hoe het (vervuilende) autoverkeer laten krimpen. De manier waarop ze dat wil bereiken wordt ongetwijfeld voer voor nog meer verhitte discussies.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Column

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni