Operahuis de Munt heeft dinsdag het programma van zijn nieuwe seizoen 2022-2023 voorgesteld. Het moet een seizoen worden vol verwondering en betovering, om zo de twee "surreële en moeilijke coronajaren" te doen vergeten. Verschillende eerder geplande opera's komen dit seizoen terug, nadat ze uitgesteld werden.
De Munt wil met nieuw operaseizoen 'surreële coronaperiode' achter zich laten
De opener van het operaseizoen in september is een voorstelling die door twee jaar uitstel eigenlijk heeft kunnen rijpen. Regisseur David Marton wilde zijn bewerking van Pjotr Iljitsj Tsjajkovski's Pikovaja Dama ('Schoppenvrouw') eerst laten plaatsvinden in het Russische perestrojka-tijdperk, maar de opera krijgt nu een hedendaagse interpretatie met parallellen naar huidige, woelige socio-economische tijden.
De voorstelling van Richard Strauss' Der Rosenkavalier, geregisseerd door Damiano Michieletto en gedirigeerd door Alain Altinoglu, liep ook twee jaar vertraging op en wordt in oktober op de planken gebracht. Door het omgegooide programma keert Tsjajkovski dit seizoen nog eens terug. Na Schoppenvrouw komt Jevgeni Onegin in januari op de planken van het Brusselse operahuis.
Nadien is het uitkijken naar nog het uitgestelde Bastarda. Dit megaproject van regisseur Olivier Fredj en dirigent Francesco Lanzillotta is de remake van Gaetano Donizetti's vier Tudor-opera's. De repetities van de nagelnieuwe creatie worden nu hervat. De voorstellingen staan gepland in maart en april 2023.
Nieuw werk
Er is natuurlijk ook nieuw werk. Huiscomponist Philippe Boesmans creëerde met regisseur Richard Brunel On purge bébé, een absurde komedie waarmee hij zijn operacarrière wil afsluiten.
Solar is dan weer een nieuwe creatie van Howard Moody, die een rechtstreekse artistieke link legt met het ecologische 'Green Opera'-project van De Munt.
Het Russische sluitstuk van het seizoen is Nos ('De Neus') van Dmitri Sjostakovitsj.
Lees meer over: Brussel , Cultuurnieuws , Podium , De Munt , opera