Sinds enkele dagen staat op de dijk van Oostende een houten replica van de sokkel van het standbeeld van Leopold II aan Troon. Het Brussels-Congolese filmmakerscollectief Faire-part organiseert in, om en op de lege sokkel een reeks acties rond dekolonisering.
Replica van sokkel Brussels Leopoldstandbeeld landt in Oostende
“De houten sokkel werd zeven jaar geleden gebouwd ter begeleiding van Echangeur, een film van ons collectief over de kunstscene van Kinshasa en het verzet tegen de erfenissen van het kolonialisme,” vertelt Rob Jacobs, Jettenaar en lid van Faire-part. “In deze film spelen de inmiddels lege sokkels in Kinshasa een rol. Bij de filmlancering stond de houten replica enkele dagen op het Beursplein in Brussel en ook in Antwerpen.”
Hieruit groeide het idee om de sokkel een eigen leven te laten leiden, los van de film, en een soort festival of ‘reeks van acties’ te organiseren onder de naam SOKL. Na twee edities in Antwerpen – in 2019 en 2021 – is er deze maand een SOKL-festival in Oostende.
De sokkel werd in de badstad geïnstalleerd op de dijk, vlak voor het monumentale ruiterstandbeeld van Leopold II aan de Venetiaanse gaanderijen. “Voor het eerst staan we heel dicht bij een 'geladen' standbeeld,” zegt Jacobs, die samen met de Brusselse Stephanie Collingwoode Williams het festival cureert.
'De koning is weg'
"Toch leggen we de focus niet te hard op Leopold II. Die figuur interesseert ons alleen als vertrekpunt. De koning is weg, ruimte dus voor andere verhalen,” legt Jacobs uit. “Met de sokkel als decor laten we de artiesten hun verhaal vertellen. Die veelheid van verhalen vinden we interessanter dan één groot dominant narratief."
"De kwestie of het Leopoldmonument moet blijven staan als mensen zich daardoor minder welkom voelen in de publieke ruimte, is zeker interessant,” zegt Jacobs. "Maar het gaat ons om veel meer. We willen machtsstructuren bevragen. De acties gaan over mijnbouw, ruimtevaart, paspoortdiscriminatie en over gender."
Brusselse editie
De artiesten gebruiken de sokkel, die open kan, op verschillende manieren. Er zijn expo’s binnenin, performances er bovenop, workshops en filmscreenings. Onder de artiesten zijn Brusselaars als Koama Tierema en Marie Paule Mugeni.
De sokkel blijft op de Oostendse dijk staan tot 2 juli, tot na het dansfestival DANSAND! waarmee samengewerkt wordt. De curatoren hopen dat ze voor een van de volgende edities in Brussel terechtkunnen. “We waren al verschillende keren in gesprek om het festival in Brussel te organiseren, maar het is er nog niet van gekomen.”
Lees meer over: Brussel , Cultuurnieuws , Leopold II , dekolonisering openbare ruimte