De Brusselse componist Nicholas Lens werkte de voorbije maanden aan een ‘lockdownopera’. Voor de teksten deed hij een beroep op Nick Cave.
| Nicholas Lens (links) en Nick Cave ten tijde van hun samenwerking voor de opera 'Shell shock'
De tussen Brussel en Venetië pendelende componist Nicholas Lens stoomde de voorbije maanden een nieuwe opera klaar onder de titel L.I.T.A.N.I.E.S. Hij vroeg aan Nick Cave om er woorden bij te bedenken. De vrucht van hun samenwerking noemen ze zelf een ‘lockdownopera’.
Nicholas Lens begon aan het project te werken toen hij niets omhanden had tijdens de lockdown en dan maar Brussel begon te verkennen met zijn fiets. De akelige stilte van de stad deed hem denken aan een bezoek dat hij ooit bracht aan Kanagawa, een prefectuur in Japan waar enkele van de oudste en meest gekoesterde boeddhistische tempels ter wereld staan.
Het eerste wat ik deed nadat ik met Nicholas had gebeld, was opzoeken wat een litanie is
“Het oorspronkelijke idee voor L.I.T.A.N.I.E.S. werd geboren in de natuurlijke stilte die oprijst uit het regenachtige en levendige groene bos dat deze dertiende-eeuwse tempels omringt,” licht Nicholas Lens zijn werk toe tijdens een gesprek met het Britse muziekblad NME. “En omdat mijn geheugen in muzikale zinnen werkt, is het schrijven van L.I.T.A.N.I.E.S. ook een manier geworden om me aan de rust te herinneren die ik tijdens mijn bezoek aan Japan ervoer.”
Nadat hij de contouren had geschetst, contacteerde Lens Nick Cave om woorden bij zijn compositie te pennen. Het is niet de eerste keer dat de Australische rocklegende samenwerkte met Lens. In 2014 schreef hij een libretto voor diens opera Shell shock, over de verschrikkingen van de oorlog en hoe de gewone mensen het gelag betalen. Dat werk ging toen in première in De Munt.
“Ik wilde samenwerken met iemand die weinig ervaring heeft met opera, iemand die op een heel geloofwaardige en authentieke manier kan omgaan met woorden,” licht Lens zijn samenwerking toe. “Nick was duidelijk die persoon.”
“Nicholas belde me tijdens de lockdown en vroeg of ik twaalf litanieën wilde schrijven,” vertelt Nick Cave over het project. “Het eerste wat ik deed nadat ik de telefoon had neergelegd, was opzoeken wat een litanie is. Ik ontdekte dat een litanie een reeks religieuze smeekbeden is, en besefte dat ik mijn hele leven al litanieën schrijf.”
Cave werkte twaalf lyrische stukken uit, die hij beschrijft als “gebeden aan een goddelijke maker die een soort van kosmische erkenning vragen.”
Tekst en muziek voor L.I.T.A.N.I.E.S. werden uiteindelijk ingeblikt in een kamer, waardoor Lens het resultaat als ‘kamermuziek’ omschrijft. Een van de stemmen in het stuk is die van de dochter van Nicholas Lens, de kunstenares Clara-Lane Lens. De opnames komen uit op 4 december op het prestigieuze Deutsche Grammophon-label.
Lees meer over: Muziek , Cultuurnieuws , nicholas lens , nick cave , deutsche grammophon
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.