Klarafestival: Tweede zit voor Médée
Het is componist Luigi Cherubini (1760-1842) in zijn Franse opera Médée (1797) aangrijpend goed gelukt om wanhoop en wraak muzikaal in sfeer te zetten. De inwijkelinge Medea, die de Griek Jason volgt, twee kinderen van hem krijgt, maar zich verraden voelt als Jason uiteindelijk met een Griekse partij wil trouwen, voert in dit stuk het drama ten top. Ze doodt haar rivale en haar eigen kinderen. Alsof dat enkel de vader in het hart treft. "Médée is het verhaal van een koppel dat hun relatie vernietigd ziet, en theater, literatuur of film over relaties slaan altijd aan," vindt Christian Longchamp, hoofd dramaturgie van De Munt en vorig jaar (met Warlikowski) voor Macbeth nog gelauwerd voor de beste operaproductie van het jaar door Opernwelt.
Hoe gaat u om met de gruwel in Médée?
Christian Longchamp: Het drama escaleert naar een dubbele kindermoord. Als kunst vragen stelt over taboes dan verheft het zich tot het allerinteressantste. Het was aan ons (de regisseur, dramaturg en sopraan Nadja Michael, red.) om die vrouw die haar nageslacht doodt 'leven' in te blazen. De verschrikking moest op een geloofwaardige manier levendig worden. Het podium is trouwens de enige plek waar je zo'n taboe als kindermoord kunt uitbeelden.
Waarom werd er zo sterk gesleuteld aan de premièreversie van 2008?
Longchamp: We waren niet tevreden over de hedendaagse Franse dialogen (tussen de zanggedeelten door, red.). We hadden ze ter vervanging van de gesproken 18de-eeuwse alexandrijnen geplaatst. Maar een deel van het publiek had zich geërgerd aan het 21este-eeuwse taaltje dat we introduceerden. Bovendien kon het contrast met de sfeerzetting die van zang en muziek uitgaat nog sterker. Vandaar dat we de teksten pertinenter hebben gemaakt. Ze verwoorden op een meer rechtstreekse manier de spanning tussen twee mensen die zichzelf aan het vernietigen zijn. Alles sluit ook beter aan op het theatergebeuren. Voordien leken die actuele tekstbalken artificieel.
Schuilt in die grondige correctie een streven naar perfectie?
Longchamp: Wij voegen aan de muziek en het theatergedeelte een soort hedendaagse waarheid toe, door nieuwe teksten naast de oude zangpartijen te zetten. Er wordt geen afbreuk gedaan aan de oorspronkelijke opera. En evenmin proberen we iets te corrigeren. Het gaat enkel om een lectuur van het werk die aansluit bij de huidige leefwereld. Perfectie heeft niets met kunst te maken. Bij opera is het streven naar perfectie vragen om de dood. Kunst moet geen perfectie nastreven, wel, en alleen, de waarheid. Deze hele opera draait rond het gevoel van wanhoop en gruwel. Aan ons om dit op de best mogelijke manier te communiceren.
Médée
wanneer: 6, 8, 13, 15, 17, 20 en 22 september 2011 om 20 uur + 11 september om 15 uur
waar: De Munt, Muntplein, Brussel
tickets: 10 > 108 euro
KlaraFestival, van 1 tot 16 september 2011
KlaraFestival Pass: 69 euro
waar: verschillende locaties
info: 070-21.02.17
Lees meer over: Muziek
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.