elektrische auto opladen charles demeerlaan 940 667pxBRUZZ 1559
Debat

‘Elektrische auto kan Brusselse lucht veel schoner maken’

Sara De Sloover
© BRUZZ
22/02/2017

Elektrische auto’s stoten geen vuile lucht uit in de stad. Zo kan je de luchtkwaliteit in Brussel in korte tijd enorm verbeteren,” zegt Joeri Van Mierlo, professor elektromobiliteit aan de VUB.

Joeri Van Mierlo, professor onderzoeksgroep Mobi (VUB)
“Zelfs als je rekening houdt met de uitstoot die vrijkomt bij de productie van de elektriciteit, scoort de elektrische auto een stuk beter.”
In de afgelopen weken werd de informatiedrempel van luchtvervuiling, de EU-limiet, minstens vijf keer overschreden. “Mensen overlijden vroegtijdig door al het fijn stof en dieselroet in de lucht. Elektrische auto’s kunnen daar zeker iets aan doen,” zegt Van Mierlo, die bij de vakgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel werkt.

“Elektrische auto’s hebben geen uitstoot aan de uitlaatpijp, terwijl de uitstoot van gewone auto’s rechtstreeks in de longen van voorbijgangers terechtkomt. Elektriciteitsproductie buiten de stad heeft een veel kleinere impact op de gezondheid. En zelfs als je rekening houdt met de uitstoot bij de productie, ergens buiten de stad, dan stoten gewone auto’s nog altijd vier keer meer fijn stof uit, en twintig keer meer stikstofoxide (NOx).”
“Daarbovenop is het een Europese doelstelling dat elektriciteit op een steeds milieuvriendelijkere manier geproduceerd moet worden. Wie vandaag een elektrische wagen koopt, weet dus dat die elk jaar nog milieuvriendelijker zal worden.”

Zelfrijdende auto’s
“Als je de auto’s die op brandstof rijden vervangt door elektrische auto’s, lost dat de fileproblemen in Brussel op korte termijn natuurlijk niet op. Maar op langere termijn kunnen elektrische wagens makkelijk worden omgebouwd tot autonome, zelfrijdende voertuigen.”

“Die mogen natuurlijk pas de weg op als ze veilig genoeg zijn. Dan zal je via een app een auto thuis kunnen bestellen, op het uur dat je hem nodig hebt. Na of zelfs tijdens de rit kan de auto weer anderen oppikken. Die zelfrijdende auto’s zullen een aanvulling op het openbaar vervoer zijn, en zullen de parkeerdruk en files gevoelig verminderen. Ze moeten wel duurder blijven dan het openbaar vervoer: mensen worden sterk gestuurd door hun portemonnee, en het zijn de inzittenden van privéwagens die je uit de auto wil krijgen.”
“Een nu al realistisch alternatief voor de (gewone) auto is de elektrische fiets, die in één klap zowel de luchtvervuiling als de files doet verdwijnen. Meer en meer mensen kopen er een, zeker zij die fysiek niet zo sterk zijn of opkijken tegen al de hellingen in de stad. Uit onderzoek in de jaren negentig zagen wij al dat je er autobestuurders mee op de fiets kan krijgen.”

Een elektrisch rijwiel kun je opladen via een gewoon stopcontact, maar voor een auto is best een speciaal daarvoor geschikt oplaadpunt nodig. En er zijn veel te weinig openbare laadpunten in Brussel, zei Joost Kaesemans van de automobielfederatie Febiac afgelopen week.
“Dat klopt,” zegt Van Mierlo. “Er wordt nu te weinig gedaan in Brussel om het gebruik van elektrische auto’s te stimuleren. Slechts 11 procent van de Brusselaars heeft een eigen garage, waar ze hun elektrische auto eventueel zouden kunnen opladen.”

“In opdracht van energieregulator Brugel heeft MOBI onlangs een studie uitgevoerd naar de distributie van nieuwe laadpunten, op basis van socio-economische kenmerken van de inwoners van wijken, en de hoeveelheid garages.”

“Ook fiscaal geeft Brussel geen stimulansen zoals Vlaanderen dat doet, hoewel dat wel in het regeerakkoord stond. Vlaanderen heeft een in de tijd dalende subsidie bij de aankoop van elektrische wagens, die tegen 2020 helemaal zal zijn afgeschaft. Tegen dan verwacht de Vlaamse overheid dat die wagens minder duur zullen zijn, door de schaaleffecten van de grotere productie. Brussel kan daardoor achterlopen wat het aantal elektrische wagens betreft, en dus iets langer een slechte luchtkwaliteit hebben.”

Luchtkwaliteit

De Brusselse luchtkwaliteit is niet meer uit de actualiteit weg te branden. Het Gewest is al meermaals door Europa op het matje geroepen, maar de concentratie stikstofdioxide is recent weer gestegen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Debat , Luchtkwaliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni